Dvě stejné knihy, cédéčka nebo špatná velikost oblečení. To jsou nejčastější důvody k vracení nevhodných dárků. Podle Sdružení obrany spotřebitelů je ale vracení nepovedených dárků pouze dobrou vůlí obchodníků.

„Jasné je to jen v internetových obchodech, které takřka u všech druhů zboží musí umožnit jeho vrácení do čtrnácti dnů,“ uvedla mluvčí sdružení Ivana Picková.

Některé internetové obchody mají stanoven termín, do kterého mohou lidé posílat nevhodné dárky zpět. „Dali jsme zákazníkům čas do konce ledna. Zboží ale musí být nepoužité,“ řekl vedoucí obchodu s oblečením a obuví Martin Soukup.

Právě z použití zboží před vrácením mají největší obavy prodejci hudebních nosičů. „V dnešní době není problém cédéčko nebo DVD disk přepálit,“ řekl klatovský prodejce Jaroslav Hostaš. „Stává se, že po Vánocích přijde zákazník s tím, že dostal dva stejné dárky a jeden kus chce vyměnit. To je samozřejmě možné, ale jen pokud nebylo CD nebo DVD rozbaleno,“ vysvětlil. „My tohle umožňujeme jen v případě, že zákazník neporuší na přebalu disku naše holografické značky. Jinak by si z nás lidé udělali půjčovnu,“ dodala Hana Slavíková z internetového Musicshopu.

Protože prodávající jednají nad rámec svých povinností daných zákonem, mohou si pro vracení či výměnu nepovedených vánočních dárků stanovit vlastní podmínky. Někdy je to přítomnost originálního obalu, jindy neodstřihnuté visačky u textilního zboží, ale nejčastěji to bývá lhůta, ve které jsou obchodníci k tomuto vstřícnému kroku ochotni,“ dodala Picková.