VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z úspěšné továrny je zřícenina

Továrna Bohemia-Werke kašperskohorské rodiny Watzlawicků, která se v první polovině 20. století stala největším průmyslovým podnikem Kašperských Hor a celého okolí, je hlavním tématem výstavy v Regionálním muzeu v Českém Krumlově. Ta potrvá až do konce letošního roku.

24.6.2007
SDÍLEJ:

Foto:

„Bezprostřední podnět k této výstavě dalo náhodné otevření pouhých čtyř krabiček s negativy při přebírání rozsáhlého archivu z pozůstalosti znamenitých krumlovských fotografů Josefa a Františka Seidelových. Znovuobjevení Seidlova archivu, z velké části dokumentujícího i starou Šumavu, se před dvěma lety stalo v České Krumlově doslova kulturní senzací. Skleněné negativy v krabičkách označených „Watzlawick – Bergreichenstein“ z let 1930 – 1931 zachycují ve výběru ukázky výrobků pro tenkrát připravovaný nový firemní katalog,“ uvedl Vladimír Horpeniak z Muzea Šumavy.
Autoři výstavy Ivan Slavík a Petr Hudičák nově kopírované a zvětšené Seidlovy snímky doplnili bohatou dokumentací, modely, ukázkami i rekonstrukcemi výrobků z produkce kdysi slavné kašperskohorské továrny, nastínili její historii. Vznikla tak expozice, kterou stojí za to vidět.
Spolu s Vladimírem Horpeniakem nahlédněme tedy alespoň krátce do historie tohoto, kdysi významného dřevařského podniku na Šumavě:

Bohemia–Werke

Řada výrobních a zpracovatelských provozů na Kašperskohorsku vznikala od nejstarších dob v údolích jižně pod městem, kde se nabízela vodní energie toků Losenice a Zlatého potoka. V roce 1878 tu nedaleko Rejštejna tesařský mistr, obchodník a pozdější starosta Kašperských Hor, Franz Watzlawick zakoupil malou dřevařskou soustružnu, jejíž stroje poháněla voda říčky Losenice. Původně se zde vyráběly jen kartáče, násady k bičům, ozdobné knoflíky a nohy ke stolům a židlím. Brzy však nový majitel získaný podnik rozšířil o truhlárnu a ohýbárnu dřeva a vyráběl zde loukoťová kola pro ruční dřevěné trakaře a dětské kočárky. V areálu zanedlouho vznikly další doplňkové provozy jako kovárna se zámečnickou dílnou, dále lakýrnická a čalounická dílna. Tím byl dán základ firmy, nesoucí zpočátku poněkud neobvyklý název „První rakousko-uherská továrna na kolečka k dětským kočárkům.“ Žádaným zbožím, které se zde kromě dětských kočárků začalo vyrábět, byly žebřinové vozy. Budoucnost a dostatek kvalifikovaných pracovních sil mělo podniku zajistit založení Odborné školy pro zpracování dřeva v Kašperských Horách v roce 1878. Během první světové války byla existence závodu zachována i díky zakázkám pro armádu. Přes všeobecně tíživé důsledky hospodářské krize továrna Bohemia-Werke v Kašperských Horách byla po roce 1930 konsolidovaným podnikem, ve kterém pracovalo přibližně 230 – 250 zaměstnanců. Mnozí z nich přešli z nedaleké, pozvolna upadající sklárny v Klášterském Mlýně u Rejštejna. V Borové Ladě si firma pronajala pilu, kde pracovalo 12 – 15 dělníků, kteří zde mimo jiné vyráběli dřevěné žaluzie. Závod zpracovával každoročně 7 – 10 tisíc kubíků dřeva, z toho 1 tisíc tvrdého dřeva, zejména buk a javor. K převážení zboží používal podnik sedm vlastních koní, později se postupně přešlo na automobilovou dopravu. Vedení firmy dlouhodobě usilovalo o přímé železniční propojení Kašperských Hor se Sušicí, ke kterému však nikdy nedošlo.
Mezi válkami se u Watzlawicků vyráběly kočárky – sporťáky, kočárky pro panenky, tříkolky, koloběžky, dětská auta, dřevěné houpací – sedací hračky, dětské sáňky, lyže, dětský nábytek atd. Výrobky se prodávaly na celém území Čech. Velkoobchodní zastoupení měla firma v Praze, ve Vídni byl zřízen filiální obchod. Také v Kašperských Horách, ve Watzlawickově domě čp. 143 na náměstí, měla firma svou obchodní kancelář se čtyřmi úředníky. Nemalá pozornost se věnovala reklamě, obsáhlé katalogy zboží a ceníky byly k dispozici v českém i německém jazyce. Za druhé světové války musela velká část kvalifikovaných pracovníků narukovat do německé armády. Nahradili je francouzští a ruští váleční zajatci, totálně nasazení Češi z Protektorátu a ženy z Ukrajiny. Sortiment výroby byl značně omezen, továrna produkovala převážně dřevěné transportní bedny na munici.
V roce 1945 národní správce usiloval o zachování výroby, přestože stav zaměstnanců klesl na pouhých 37 osob. Navrhl dokonce pozdržení odsunu Němců, kteří byli zvyklí na těžkou práci a denní docházení do práce ze vzdálených míst. Vyslovil pochybnosti o tom, zda si noví obyvatelé vůbec zvyknou na náročné pracovní podmínky. V pozdějších letech byla výroba tradičních kočárků zastavena a ve znárodněném podniku se začal montovat jednoduchý dílenský a kuchyňský nábytek. Až do konce 80. let sloužily objekty továrny podniku SOLO Sušice, dnes se pozvolna mění ve zříceniny.

24.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Výroba - Výroba Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní 13 500 Kč

Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní pracovníci ZPRACOVATELÉ MASA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: Pracoviště: Drůbežářský závod Klatovy, ul. 5. května 112, Klatovy, POŽADUJEME: dobrý zdravotní stav, práce v chladu, KONTAKT: osobně na adrese Mikulášské nám. 16, Plzeň. Pracoviště: Brena - cz s. r. o. , pracoviště drůbežářský závod klatovy, ul. 5. května, č.p. 112, 339 01 Klatovy 1. Informace: Nelli Brejkina, +420 776 225 811.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 17 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel ŘIDIČ/KA NA - DOPRAVA DŘEVA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Nádražní 351, Sušice 342 01, Požadavky: řidič nákladního auta: práce s hydraulickou rukou podmínkou, profesní průkaz, flexibilita. Nástup možný ihned nebo po domluvě., Kontaktní osoba: Marcela Hromádková tel.734318578, e-mail: hromadkova@jzdrev.cz, Způsob prvního kontaktu: telefonicky, e-mailem. Pracoviště: Jihozápadní dřevařská a.s., Nádražní, č.p. 351, 342 01 Sušice 1. Informace: Marcela Hromádková, +420 734 318 578.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Traktorista a obsluha 30 000 Kč

Traktoristé a obsluha zemědělských strojů ŘIDIČI TRAKTORU + VLEKU. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: POŽADUJEME: praxe nutná, Vhodné i pro důchodce. , Kontakt: telefonicky na čísle 739 930 518 - volat od PO - PÁ od 8:00 - 15:00hod. Pracoviště: Bm zemní a stavební práce, s.r.o., 340 22 Nýrsko. Informace: Bohumil Mach, +420 603 559 620.

Obchod - Obchod Pokladní 14 000 Kč

Pokladníci v prodejnách POKLADNÍ. Požadované vzdělání: střední nebo střední odborné bez maturity a bez vyučení. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: PP na dobu neurčitou, úvazek 32,5 hod./týdně, praxe a zkušenosti vítány, Nástup možný ihned, Smíšená mzda dle plnění, Více informací paní Vachoušková 702 020 887. Pracoviště: Západočeské konzumní družstvo sušice - horažďovice, Mírové náměstí, č.p. 7, 341 01 Horažďovice. Informace: Vachoušková, +420 702 020 887.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na prodej či koupi chaty je ideální čas, jaro tomu přeje

Ilustrační foto

Za najíždění na vůz policistů mu hrozí šest let

OBRAZEM: Start 53. Rallye Šumava Klatovy

Klatovy - V čele s posádkou továrního týmu Škoda Motorsport, obhájci loňského prvenství Janem Kopeckým a Pavlem Dreslerem se Škodou Fabií R5, odstartovalo v pátek odpoledne z klatovského náměstí téměř devadesát posádek do 53. ročníku Rallye Šumava Klatovy.

FOTOGALERIE: Po prvním dnu vede Kopecký, druhý je Lukjaňuk

Klatovy - Všech šest rychlostních zkoušek první etapy 53. Rallye Šumava Klatovy vyhrál největší favorit Jan Kopecký se spolujezdcem Pavlem Dreslerem se Škodou Fabií R5 z továrního týmu Škoda Motorsport.

FOTO: Koukáme na svět

Klatovsko - Hodně štěstí, zdraví a spokojenosti přeje Deník.

Hasili velký požár starého porostu nedaleko Kašperku

Kašperské Hory – Jednotky hasičů Klatovy, Sušice, SDH Strašín, SDH Nezdice na Šumavě, SDH Kašperské Hory, SDH Rejštejn, SDH Soběšice, SDH Dlouhá Ves a SDH Žihobce vyjely k požáru lesního porostu vzniklého od špatného uhašení po řádně nahlášeném pálení klestu u Kašperských Hor.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT