To se koná právě dnes a v něm se šumavský řidič může stát nejšikovnějším truckerem České republiky a odjet reprezentovat naši zemi na mezinárodní finále, které se koná v září ve Švédsku. V případě postupu by Svítila čekala velice silná konkurence, obdobná soutěž se totiž koná v téměř čtyřech desítkách zemí v Evropě, Jižní Americe, Africe, Asii a Austrálii. Cena však odpovídá – špičkový tahač Scania za téměř tři miliony korun.
Švédsko je ještě hodně vzdálené, vraťme se proto na začátek. S jakým cílem jste do soutěže vstupoval?
Každý pochopitelně myslí na nejvyšší příčky, tudíž ani já jsem nebyl výjimkou. Cílem bylo probojovat se do finále. A to se mi splnilo. Uvidíme, jak bude probíhat samotné finále.
S jakým konečným umístěním byste byl po finále spokojen?
Nedá se v této souvislosti úplně mluvit o konkrétním umístění, ale spíše o pocitech. Byl bych zklamán, pokud bych si finále pokazil vlastní vinou či by mi chybělo potřebné štěstí. Když nebudu stačit a ostatní finalisté budou lepší, nebudu zklamán a uznám jejich kvality. Konkurence je opravdu velká a všichni jsou dobře připraveni.
Připravoval jste se na soutěž nějak speciálně, nebo jste spoléhal jen poznatky získané v každodenní praxi?
Připravoval jsem se hlavně po teoretické stránce, takže jsem si dělal testy na internetu. Praktickou jízdu jsem nechával na svých zkušenostech. Vzhledem k tomu, že nejezdím s kamionem s návěsem, jsem v soutěži trochu pokazil jízdu zručnosti.
V plzeňském semifinále soutěže „Mladý evropský řidič kamionu“ jste skončil na druhém místě. Jaké jste měl pocity po oznámení konečných výsledků?
Tajně jsem myslel na 5. postupové místo. Když s ním nebylo spojeno mé jméno, začal jsem se vzdávat nadějí. O to více jsem byl následně z druhého místa překvapen, což na mě bylo i vidět.
Jak dlouho jezdíte s kamionem?
Je to již více než 7 let. Práce v oboru mě baví, protože se stále vyvíjí a zdokonaluje.
Kolik hodin týdně trávíte za volantem?
Většinou maximum hodin, co povoluje zákon. Někdy je to pochopitelně trochu méně.
Kde všude jste už byl?
Procestoval jsem toho už dost. Stále mi však na osobní mapě chybí zaškrtnout oblast Skandinávie a Beneluxu, Anglie a Ruska. Jinak jsem projel všechny ostatní země. Nejvíce se mi však líbila Makedonie, a to především kvůli přívětivosti tamních obyvatel. Naopak nejčastěji jezdím do Rumunska.
Co je na řízení kamionu nejtěžší?
Obecně je nejtěžší odolat únavě a mikrospánku. Obojí působí individuálně a každý to snáší jinak. Samozřejmě by měl každý řidič svěřené vozidlo dobře znát a ovládat.
Jak jste se k řízení kamionu dostal?
Vyučil jsem se automechanikem a tak nějak to z toho vyplynulo. Přes nákladní vozy různých značek jsem se postupně propracoval až k současné Scanii řady R.
Jak se pozná dobrý řidič?
Definice dobrého řidiče není určitě jednoduchá, ale měl by to být rozhodně zodpovědný profesionál, připravený řešit nečekané situace kdykoli a kdekoli na cestách. Další výhodou je znalost jazyků, ale to záleží na požadavcích konkrétního zaměstnavatele.