Poplatky zaplatím a peníze vrátit nechci. Tak jsou rozhodnuti někteří pacienti z Klatovska. Hlavním důvodem toho, proč nechtějí nejprve vyplnit darovací smlouvu a pak prostřednictvím Klatovské nemocnice žádat kraj o vrácení peněz, je příliš složitá administrativa.

„Kdybych chodila k lékaři pravidelně, pak bych o vrácení poplatků požádala. Jenže tento systém je, jak se říká, na dlouhé lokte,“ domnívá se Klatovanka Marcela Kausková. Také Květa Lehečková, která včera přišla na chirurgickou ambulanci nemocnice v Klatovech se synem, byla rozhodnuta, že o vrácení poplatku žádat nebude. „Za těch pár návštěv u doktora za rok mi náročné vyplňování dotazníku nestojí,“ říká mladá maminka.

Podobně jsou na tom i manželé Antonín a Jana Horelicovi z Kasejovic. „Když u doktora zaplatím 30 korun, taky mě to nevytrhne. Tak často k němu nechodím,“ myslí si Antonín Horelica. „Já jsem nemocná už rok a půl, takže k lékaři chodím často. Zaplatím. Ale o zpětné vrácení poplatků také žádat nebudu,“ je rozhodnutá jeho manželka Jana.

Naopak se zpětným vyplácením poplatků pacientovi souhlasí Richard Anderle z Klatov. „Ano, o vrácení si pokaždé požádám,“ uvedl Anderle.

Podle ředitele Klatovské nemocnice Jiřího Vlčka je na jakékoliv hodnocení situace, zda lidé žádají o vrácení poplatku, či nikoliv, ještě brzy. „Podle prvotních informací od lékařů si během neděle a pondělního rána o vrácení poplatků požádalo zhruba 10 procent pacientů. Na chirurgii je poměr žádajících pacentů a těch, kteří odmítnou, 50 na 50,“ řekl Vlček.

Zmatek kolem vracení poplatků ve zdravotnictví mají také lidé v některých lékárnách. „Předpokládali jsme, že když sídlíme v areálu nemocnice, budou nás pacienti považovat za nemocniční lékárnu, kde se regulační poplatek za recept neplatí. Jisté reakce od lidí byly, ale většina z nich naši situaci pochopila,“ potvrdila Deníku odborná zástupkyně vedoucího lékárny Helios, nacházející se v areálu Klatovské nemocnice, Zdeňka Kojanová.