V sedmi krátkých videích jim v tom pomáhají epidemiologové, virologové, lékaři jako Jan Blatný, Roman Prymula, Zdeněk Hel, Petr Smejkal nebo Ruth Tachezy. „Měli chuť udělat ve spolupráci s Úřadem vlády kampaň a to dokonce zadarmo. Je skvělé, že to s mými kolegy dotáhli do konce. Moc jim děkuju, že v téhle době takto pomáhají veřejnosti s osvětou,“ uvedl premiér Andrej Babiš.

„Vystudoval jsem marketing a obchod. Na tomto poli jsem loňský rok zaznamenal extrémní úspěch, a proto jsem se rozhodl založit si vlastní agenturu nezávisle na tomto projektu, který jsme začali řešit letos v lednu. V rámci této kampaně jsme samozřejmě oslovili i jiné agentury, které si však pouze za svou práci žádaly desítky tisíc korun. A proto jsme se si vše raději udělali svépomocí,“ vysvětluje Jakub Gulab

Kovy kritizuje výběr Tiktoku

Premiérovo nadšení ovšem brzy povadlo pod náporem negativních ohlasů. Za reklamní čas na sociální síti Tiktok, Twitteru, Facebooku a Instragramu vláda zaplatila půl milionu korun. Kritiku si vysloužil především výběr čínského Tiktoku, který sledují hlavně teenageři, jichž se očkování vůbec netýká.

„Pardon, já se osm let snažím k podobným věcem nevyjadřovat, ale 500 tisíc na Tiktok z veřejných peněz na kampaň pro vládu je fakt mimo. V téhle době, kdy se stát zadlužuje na desetiletí. Úžasný. Až budu příště platit daně, juchnu si,“ napsal na Twitter youtuber Karel Kovy Kovář.

Zbytečná zášť

Šulcová a Gulab natočili i vstupní příspěvek, který představuje Strakovu akademii, kde sídlí vláda. Satirickým videem kontrovala další netová celebrita Janek Rubeš. Mezi ohlasy se také objevuje povzdech, že například poslanec TOP 09 Dominik Feri dělá podobnou osvětu na Instagramu sám a má sledovanost kolem milionu lidí.

„Nechápu tu zášť. Dva mladí lidé propagují bez nároku na finanční odměnu dobrou věc a dostanou za to vynadáno? Podle našeho názoru představuje nákup reklamního času pro sdílení jejich videí dobře vynaložené peníze,“ řekl Deníku ředitel tiskového odboru Úřadu vlády Vladimír Vořechovský.

Deník se Anny Šulcové zeptal, jak svoje angažmá nyní hodnotí

Kdy vás s Jakubem napadlo oslovit Úřad vlády a proč?
Celou dobu situaci ohledně koronaviru aktivně sledujeme a vyjadřujeme se k ní na našich osobních profilech. Jediný záměr byl vyvrátit mýty o očkování na covid-19, abychom se všichni co nejdřív vrátili k normálnímu životu. Videa, která jsme připravili, budeme sdílet na všech našich osobních profilech. Vymysleli jsme celý koncept a předložili ho Úřadu vlády s tím, zda by nás mohli propojit s odborníky a vědci.

Na různých platformách vás sledují statisíce lidí. Proč bylo nutné kupovat speciální reklamní čas?
Plán byl kompletně celou částku půl milionu korun vynaložit na náklady za inzerci na všech sociálních sítích - Youtube, Instagram, Tiktok plus upozornění v mobilních aplikacích eRouška a covid kartě YourPass, které poskytují své služby zdarma. Odhadovaný minimální zásah by byl v placené i organické části 32 milionů impresí. My s Kubou jsme dělali veškerou práci na kampani zcela bez nároku na honorář.

Vláda chtěla tento projekt rozšířit mezi co nejširší veřejnost i mimo naše sledovatele, a proto kvůli oslovení větší skupiny lidí jednotlivé videospoty napříč sociálními sítěmi sponzorovat. I když jsme byli připraveni také s touto částí pomoci a výsledky kampaně transparentně a veřejně sdílet, nyní to po negativních ohlasech nejspíš odmítneme. Spolehneme se na to, že teď je šíření podložených informací na každém z nás.

Tiktok míří hlavně na starší děti a teenagery. Je správné na ně cílit kampaň proti dezinformacím k očkování?
Myslíme si, že všichni občané si zaslouží relevantní a podložené informace nehledě na věk.

Vaši spolupráci s vládou kritizuje spousta lidí, včetně youtubera Kovyho, Janek Rubeš natočil satirické video. Nemrzí vás to?
Mrzí nás, že po internetu koluje spousta dezinformací o očkování na covid-19 a že s jakoukoliv iniciativou na podporu očkování přišlo opravdu malé množství lidí.