Proti jiným letům se ale jedná o mírný pokles. Například v roce 2020 inspektoři na místě uzavřeli 109 provozoven, o rok dříve pak 177 provozoven. Mluvčí SZPI Pavel Kopřiva vidí za poklesem situaci kolem koronaviru, kdy byly některé typy provozoven výrazně omezeny vlivem nouzového stavu.

Ve většině loňských případů se jednalo o malo a velkoobchody a také výrobce potravin. V jedenácti případech pak museli inspektoři zavřít restaurace. Největší podíl v uzavřených restauračních zařízeních měly asijské restaurace, které nevyhověly hygienickým požadavkům v šesti případech.

V prodejně potravin poletoval hmyz.
Inspekce zavřela brněnský obchod: podívejte se, v čem se tam prodávaly potraviny

„Stav části kontrolovaných provozoven představoval významné zdravotní riziko pro spotřebitele. Jejich provozovatelům chybělo právní povědomí o elementárních pravidlech bezpečnosti při uvádění potravin a pokrmů do oběhu,“ upozornil mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.

Obchodníci: přitvrdíme

K typickým důvodům uzavření provozovny patří dlouhodobě zanedbaný úklid, zaplísnění prostor a chladících zařízení či výskyt škůdců v podobě hlodavců a hmyzu. Týká se to menších i větších firem. Na konci roku se s tímto problémem potýkal například Kaufland ve východočeském Jičíně. Zde musel být kvůli hlodavcům a špíně uzavřen sklad.

Podobně na tom byly i dvě prodejny COOP ve středních Čechách. Jedna v prosinci v Rakovníku a druhá hned zkraje letošního roku v Hostomicích. Oba obchodní řetězce vzniklá situace mrzí a dle svých slov dělají vše pro to, aby se neopakovala. „Ihned jsme podnikli nezbytné kroky k odstranění veškerých nedostatků. Došlo k důkladnému vyčištění a deratizaci prostor skladu a přijali jsme nadstandardní opatření, aby se zmíněná situace v budoucnu neopakovala,” uvedla mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Počítačka bankovek - ilustrační foto.
Česko po Babišově vládě? Stanjura: Státní dluh stoupl na rekordních 2,5 bilionu

Také dodala, že na všech prodejnách probíhají pravidelné kontroly externí deratizační firmou. I COOP si vzal z prohřešků ponaučení a dle svých slov hledá nápravu tak, aby se podobné pochybení neobjevilo v další z jeho jednašedesáti prodejen v zemi. „Co se týče prvního případu, tak v této provozovně máme velmi nízký počet zaměstnanců a prodejnu se nám nedaří řádně obsadit. Jsme zoufalí. Kvůli tomuto faktoru pravděpodobně došlo k tomu, že zaměstnanci se až v tak velké míře nevěnovali úklidu v zázemí, protože se snažili uspokojit potřeby zákazníků na prodejně,“ informovala vedoucí provozně obchodního úseku řetězce Markéta Zábranská.

Doplnila, že hned v den zjištění závady se na prodejně uskutečnil sanitární úklid a za pár hodin byla prodejna opět otevřena. Podobně se stalo i u letošního prvního uzavření prodejny. „Velmi nás to mrzí a děláme vše pro to, aby se to neopakovalo,“ dodala Zábranská.