České dráhy letos investují do obměny vozového parku zhruba 18 miliard korun. Peníze ale nepůjdou jen na nově zakoupené vozy, ale také na zaplacení dřívějších objednávek. V průběhu letošního roku by měl dopravce obdržet od výrobců téměř 140 nových jednotek a lokomotiv.

„I když se dodavatelé potýkají stále s některými problémy, tak jsme v prvním pololetí uvedli do provozu už 55 zcela nových jednotek a lokomotiv. V přepočtu na jednotlivá vozidla nebo články je to 119 kusů a představuje více než sedm tisíc míst k sezení v nových, hlavně regionálních spojích,“ řekl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Moderní lokomotivy zaujmou místo těch starých. Od ledna České dráhy stáhnou ze železničního koridoru Praha – Ostrava – Žilina lokomotivy řady 151, které dostaly kvůli žlutému nátěru na některých vyrobených kusech přezdívku Banán. Vyrábět se začaly v tehdejším Československu od roku 1978. Dopravce provozuje posledních jedenáct těchto lokomotiv v depu v Bohumíně. Na trati mezi Prahou a Žilinou je jejich denní turnusová potřeba ještě sedm kusů a denně ujedou v průměru 750 kilometrů. „Od jízdního řádu 2025 však z této tratě definitivně zmizí a posledních šest lokomotiv najde útočiště v pražském depu. Jejich plánované nasazení je v čele rychlíků Labe linky R20 mezi Prahou a Děčínem,“ sdělil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Jen jako výpomoc

Do důchodu zamíří i pomalejší verze „Banánů“, a to lokomotivy řady 150.2. Posledních šest jich slouží ještě v pražském depu na spěšných vlacích z Prahy do Kutné Hory a vypomáhají na rychlících do Hradce Králové. Už jen jako záloha či výpomoc by v roce 2025 měly posloužit i elektrické lokomotivy řady 163 a 210. Nahradí je soupravy RegioPanterů.

Souprava RegioPanter:

| Video: Youtube

Konec se blíží i pro „Plecháče“. Lokomotivy řady 242 mají ve svém štítku výroby sedmdesátá léta. Konkrétně se začaly vyrábět v roce 1975. Na kolejích se však ještě v příštím roce objeví. „Budou v počtu zhruba dvanácti kusů dosluhovat v plzeňském depu na rychlíkové lince z Plzně do Českých Budějovic a Jihlavy, na posilových výkonech nebo při zajištění sezonních vlaků na západě a jihu Čech. V roce 2026 už se s provozem těchto typů kromě mimořádných výkonů nepočítá,“ nastínil Šťáhlavský.

Od roku 2025 bude postupně zaváděn na železnici evropský zabezpečovač ETCS. Nejprve na hlavních železničních koridorech, postupně by měl být nasazen i na regionální tratě. Skládá se ze dvou částí - palubní jednotky a systému na kolejích. Jen pořízení palubní jednotky do jedné lokomotivy vyjde až na 20 milionů korun. To je další důvod, proč budou postupně mizet z kolejí motorové vozy řady 810, v Česku lidově nazývané orchestrion, autobus, šukafon či jen motoráky. Stejný osud potká i motorové vozy řady 853.

Fotogalerie: Modernizace lokomotiv? Tyto vlaky budete vídat na tratích

V obměně vozového parku nezůstávají pozadu ani jiní dopravci. RegioJet rozšíří flotilu o třináct nových lokomotiv Traxx MS3. „Potvrzují závazek společnosti k neustálé modernizaci a investicím. Nasazovat také budeme sedm nových nízkopodlažních elektrických jednotek od výrobce PESA. Tyto jednotky budou nasazeny na nově spouštěné pražské linky S49 a S61 od prosince 2024,“ uvedla mluvčí společnosti Alexandra Janoušek Kostřicová.

close Do konce roku z našich tratí úplně zmizí pomalejší verze „Banánů“ s rychlostí 140 km/h označených řadou 150.2. Posledních šest lokomotiv slouží v pražském depu. info Zdroj: se svolením Českých drah zoom_in Řada 150.2 „Banán“
Řada 151, dříve E 499.2, byla vyrobena v roce 1978 v počtu 27 kusů v plzeňské lokomotivce a byla určena pro dopravu těžkých rychlíků a expresů na koridoru Praha – Košice – Čierna nad Tisou. Na horských tratích na česko-slovenském pomezí a na Štrbské rampě na úpatí Vysokých Tater měla nahradit dvojici lokomotiv, které byly potřeba pro dopravu až 15vozových vlaků. Výkon lokomotiv je 4 000 kW a maximální rychlost je 160 km/h, původně 140 km/h. Přezdívku získala kvůli svému žlutému nátěru na některých kusech.

V současné době provozují České dráhy posledních jedenáct lokomotiv řady 151 v depu v Bohumíně a jsou nasazované na trať Praha - Žilina. Od roku 2025 už bude dopravce provozovat šest těchto lokomotiv, a to v pražském depu. Jejich plánované nasazení je v čele rychlíků mezi Prahou a Děčínem.

close Vyrobeno bylo jen 7 vozidel a z provozu budou vyřazené do prosince 2024 na lince R20 Praha - Děčín (Labe) a na sezónních vlaky Drážďany – Litoměřice. Prototyp se vyrobil v roce 1988. Přezdívku si lokomotiva podle webu Atlaslokomotiv.net vysloužila kvůli s info Zdroj: se svolením Českých drah zoom_in Řada 371 alias Bastard
Vyrobeno bylo jen sedm vozidel a z provozu budou vyřazené koncem letošního roku. Prototyp se vyrobil v roce 1988. Přezdívku si lokomotiva podle webu Atlaslokomotiv.net vysloužila kvůli své zastaralosti. V té době už na kolejích jezdily modernější lokomotivy, a tyto se tak u strojvedoucích netěšily veliké oblibě.

close Lokomotiva řady 242 alias Plecháč info Zdroj: se svolením Českých drah zoom_in Řada 242 neboli Plechovka, Plecháč
Útlum lokomotiv začal v roce 2022, a to nejprve v Jihočeském kraji. O rok později v Jihomoravském kraji. Lokomotivy vyráběné v letech 1975 - 1981 budou ještě v roce 2025 vypomáhat v plzeňském depu na rychlíkové lince R11 z Plzně do Českých Budějovic a Jihlavy. V roce 2026 už se s jejich provozem nepočítá.

close Vznikl na popud velkého zájmu cestujících o dopravu na přelomu 60. a 70. let minulého století. V té době totiž na železnici chyběl větší počet menších vozidel pro regionální tratě. Výroba začala v roce 1973. Kromě zlidovělé jednoduché přezdívky „Motorák“ info Zdroj: se svolením Českých drah zoom_in Řada 810 – Motorák, ale také Orchestrion či Plevel
Vznikl na popud velkého zájmu cestujících o dopravu na přelomu 60. a 70. let minulého století. V té době totiž na železnici chyběl větší počet menších vozidel pro regionální tratě. Výroba začala v roce 1973. Kromě zlidovělé jednoduché přezdívky „Motorák“ má i další. Například Orchestrion se mu říkalo zejména v počátcích provozu. Při poruše totiž prý často stačilo kopnout do skříně elektrického rozvaděče. Přezdívku Plevel si vysloužil za to, že byl skoro všude.

Zdroj: České dráhy, Atlas lokomotiv