V obou vlacích cestovalo 4. srpna 2015 zhruba dvě stě lidí, z čehož jich byla padesátka ošetřena, dvanáct jich bylo zraněno, někteří i vážněji.

V železniční stanici Horažďovice předměstí, která byla v té době rekonstruována, došlo v osudný den k technické závadě na staničním zabezpečovacím zařízení. Byl proto stanoven postup, jak zajistit bezpečný průjezd vlaků, ale stala se chyba.

Když odjížděl ze zastávky rychlík Rožmberk z Brna do Plzně, přehodil podle drážní inspekce signalista Špídl výhybku brzy. Lokomotiva, přední tři vozy a přední podvozek čtvrtého vagonu tak jely správně na druhou kolej, ale zadní podvozek čtvrtého vozu a poslední pátý vagon jely přes výhybku na první kolej, kde stál rychlík Vajgar z Plzně do Brna. Po střetu vykolejily dva vagony Rožmberka a lokomotiva Vajgaru. Vinu nese podle obžaloby i výpravčí Vlasák, který nezjistil volnost vlakové cesty a signalistovi dal nejednoznačné pokyny.

„Soud uznal oba obžalované vinnými z ohrožení z nedbalosti. Oběma uložil shodný trest odnětí svobody v trvání dvou let, což je při spodní hranici, podmíněně odložený na zkušební dobu dvou let. Oba obžalovaní jsou bezúhonní. Soud přihlédl i k tomu, že šlo o nedbalostní zavinění a také k tomu, že se soud vlekl dva a půl roku,“ řekl soudce Jan Kasal. Rozsudek není pravomocný.