Kriminalisté v Klatovech prověřují několik druhů podvodů, které poškození oznámili v uplynulých měsících. Policisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání přečinů neoprávněný přístup k počítačovému systému a nosiči informací a podvod.

Za důvěru nejvíce zaplatil muž z obce u Nýrska, který v minulém roce zahlédl na komunikačním profilu reklamu s výhodnou nabídkou zbohatnutí. „Po jejím zobrazení byl okamžitě telefonicky kontaktován neznámou ženou, která měla dotaz, zda si chce vydělat. Následně mu zavolal údajný makléř a provedli registraci, kdy muž poslal kopii svého občanského průkazu i platební karty. Prostřednictvím platební karty zaplatil registrační poplatek ve výši 300 euro. V srpnu investoval a zaslal neznámé firmě cca sedm tisíc korun. Makléř muže přesvědčoval o zvýšení investic a ten odeslal 19 000 euro, ale k vyplacení mělo dojít až za tři měsíce. Poškozený vyhledal negativní recenze na společnost a případ oznámil na policii,“ popsala klatovská policejní mluvčí Dana Ladmanová.

Komunikace mezi důvěřivcem a podvodníkem se konala přes několik telefonních čísel i prostřednictvím e-mailu.

O desítky tisíc korun ze svého účtu po sdělení soukromých informací přišla žena z Kolinecka. Počátkem října jí telefonoval neznámý muž na pevnou linku ženě, kdy uvedl i její jméno a příjmení. Řekl, že na účtu peněžního ústavu byly zjištěny spamové odečty s tím, že do patnácti minut musí problém vyřešit nebo přijde o peníze. Poškozená mu sdělila přihlašovací údaje ke vstupu do elektronického bankovnictví i potvrzovací SMS kódy. „V tomto případě byla komunikace přes jinou internetovou komunikační aplikaci. Dále muž vyžadoval uvést dvě čísla i potvrzovací kód z debetní karty. Žena obdržela asi tři SMS zprávy z banky, které též přeposlala,“ poznamenala Ladmanová.

Pak ale bylo ženě jednání podivné a telefonicky kontaktovala peněžní ústav, ale už bylo pozdě. Tam totiž zjistili, že byly provedeny dvě transakce po 20 000 Kč. Žena zablokovala účet, což se ukázalo jako dobrý krok, protože v ranních hodinách se pachatel pokusil o další platby, což se mu již nepovedlo.

Poslední případ je z poloviny ledna, kdy telefonicky kontaktoval ženu z Klatovska neznámý muž. Při hovoru jí sdělil, že byl napaden její počítač a z účtu v peněžním ústavu došlo k neautorizovaným platbám. Tentýž den ženě telefonoval další muž z jiného mobilního čísla a požadoval zaslání kopie platební karty. Po zaslání údajů přes SMS žádal muž její datum narození a heslo k internetovému bankovnictví, což bohužel poškozená učinila. Následně byla z dalšího telefonátu požádána o sdělení informací a zjistila, že byl zřízen a změněn účet. To už ale žena okamžitě začala vše řešit v bance i na policii.

Policie proto opět apeluje, aby lidé nesdělovali žádné informace po telefonu ani e-mailu neznámým osobám.