Porouchané zabezpečovací zařízení půl hodiny zvonilo a svítilo, ovšem nervy desítek šoférů byly slabé. Ačkoliv řidiči vůbec nemohli vědět, co se děje, rozhodli se koleje přejíždět. A riskovat třeba život.

Odvážní a regulovčíci

Chaos u přejezdu některé přihlížející nutil k úsměvu a některé mrazil. Na každé straně kolejí se brzy utvořila fronta desítek automobilů. Ani ne po patnácti minutách se první odvážlivci rozhodli jednat. Někteří přijeli těsně k přejezdu, rozhlédli se a jako závodníci vystartovali, jiní spoléhali na samozvané regulovčíky.

K přejezdu motoristé totiž buď vyslali někoho z rodiny, jehož pokyny se pak řídili, nebo se domlouvali s ostatními. Ne vždy úspěšně. „Pojďte mi ukázat," volal jeden z šoférů. „Ani náhodou, pak to bude na mě," odpovídal mu kolega. „Pojeďte, když se nebojíte," ozvalo se z auta plného poctivě čekajících mladých lidí.

Aby zmatek nebyl malý, několikrát se auta rozjela z obou stran zároveň a pak se potkávala v protisměru.

Přes koleje se kromě osobních aut v klidu vydalo také několik menších nákladních vozů a bezpočet motorkářů.

Po 15. hodině k přejezdu dorazila nízkopodlažní žlutá souprava Regionova. Strojvůdce o závadě věděl, a tak se vůz šinul krokem a neustále houkal, aby nikoho nenapadlo postavit se mu do cesty.

„Tolik lidí jsem 
tedy ještě neviděla"

Michaela Křivánková, která u přejezdu chalupaří, sledovala hazardéry a kroutila hlavou. „Občas se stane, že to nefunguje, hlavně po bouřce, která dnes byla, ale že by koleje přejíždělo tolik lidí, to jsem tedy ještě neviděla," tvrdila.

Policejní mluvčí Ivana Telekešová Deníku řekla, že řidiči, kteří na přejezd vjeli, se dopustili dopravního přestupku. „Drážní doprava má ze zákona přednost před dopravou silniční a řidiči na železniční přejezd, jehož zabezpečovací zařízení je v činnosti, nesmí vjíždět ani v případě poruchy, protože jednoduše nevědí, že tam porucha je," konstatuje Telekešová.

Výjimkou jsou podle zákona pouze situace, kdy dopravu řídí pověřená osoba, která dá k přejetí kolejí souhlas. Nikdo takový však u Kaznějova nestál.

Podle Darji Zajícové, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), trvala porucha od 14:50 do 15:24 hodin. „Příčinou byla prasklá pojistka kolejového obvodu po bouřce," uvedla Zajícová a dodala, kam a jak podobné závady nahlašovat. „Pro hlášení poruch žádná speciální linka neexistuje, nejlépe je využít linky 112," radí mluvčí SŽDC