Tam, kde dříve bývaly trafiky, knihy a další obchody, se nyní vine charakteristická vůně opékaného kořeněného masa.

Většina prodejců otevřela zhruba před dvěma lety. „Přijeli jsme do Plzně a viděli jsme, že je tu málo obchodů, které by nabízely döner, a tak jsme začali uvažovat o příchodu do Čech," říká majitel obchodu Kebabistan na Americké třídě Reza Gümüs. Ten už předtím vlastnil síť podobných obchodů v Německu a s ní i podíl v továrně na zpracování masa. Na Americké třídě otevřel v březnu 2010.

Ve stejném roce začínal i podnik Istanbul kebab na Klatovské třídě.  Majitel, Kurd Abde Havas,  říká: „Chtěli jsme být svobodní, a tak jsme odešli z Kurdistánu, kde nám pořád ztěžovali podmínky pro podnikání."

Na nápad začít v Plzni dělat kebab prý přišel krátce potom, co do města přišel: „Nebylo tu moc jídla, které by šlo koupit na ulici. Grilovala se tu kuřata, někdo prodával párky, ale to nebylo dobré. Navíc postupně všichni zavírali. Tak jsme si otevřeli kebab."

Prodej kebabu nejprve prorazil v Německu. Od sedmdesátých let 20. století,  kdy ho turečtí přistěhovalci začali nabízet, se stal jedničkou mezi fastfoody. A protože prodejci hledali nové trhy, přelila se turecká vlna do Čech.

Úspěch kebabu tkví v kombinaci rychlého, levného a teplého jídla. Nejlevnější malý kebab v tureckém chlebu stojí v Plzni 40 korun, horní hranice se dotýká stokoruny.  Své dokáže i otevírací doba do pozdních nočních hodin. Kebab naproti bývalému Tuzexu má ve všední den otevřeno do půl třetí ráno, o víkendu dokonce až do pěti.

Prodají až 45 kilogramů masa

Mohlo by  se  zdát, že se  tolik prodejců kebabu na tak malé ploše ani nemůže uživit. Tomu by napovídaly i rozdílné strategie, jak upoutat případného kupce.

V podniku Alanya kebab v Rooseveltově ulici nabízejí slevu 10 procent pro hasiče, zdravotníky a policisty. Stačí se prokázat služebním průkazem nebo přijít v uniformě. „Dělám ve zdravotnické službě  a tohle   je taková výhoda pro kolegy," vysvětluje majitel podniku Filip Šimšík.

Alanya, stejně jako Kebabistan na Americké třídě nabízí slevu studentům. Jiné podniky zase lákají na cenu nebo alespoň nápis: Nejlepší kebab.

Boj o zákazníka není ale  bojem o přežití.  „Každý den je to jiné, ale průměr prodeje je tak30 kilogramůmasa," říká spokojeně provozovatel stánku s gyrosem v sadech Pětatřicátníků Jan Čech.

Podobně mluví i Abde Havas, majitel prodejny na Klatovské třídě: „V létě je to špatné, je horko a není škola," říká a vypočítává. „Maximálně prodáme45 kilogramůmasa. Když je to špatné, tak je to tak 15 až20 kilogramů.

Roli hraje i poloha prodejny. Také proto je plno stánků ve středu města.