„Každoroční navyšování přidělených investičních prostředků se pozitivně projevuje také na stále vyšší částce, která je určena na potřebné úpravy přejezdů. Díky tomu zvyšujeme bezpečnost železničního i silničního provozu. V tomto trendu hodláme pokračovat i v následujících letech,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Modernizace přejezdů a jejich vyšší zabezpečení se podle něj projevily i v počtu nehod na přejezdech. Vloni došlo v ČR ke 143 střetnutím, což je o 22 méně než v předchozím roce a nejméně od vzniku Správy železniční dopravní cesty (nyní Správy železnic) v roce 2003. Mezi loňské nejtragičtější nehody na přejezdech patřila srážka vlaku s osobním autem nedaleko Nýřan, která si vyžádala čtyři životy.

Vloni se v ČR podařilo opravit 155 přejezdů, v letošním roce plánuje SŽ zrekonstruovat na 200 přejezdů za téměř dvě miliardy korun, na velké části z nich dojde ke zvýšení zabezpečení. „Z hlediska bezpečnosti bude podstatné rovněž plánované zrušení jedenácti úrovňových křížení. K postupnému snižování jejich počtu by měly dále přispět legislativní úpravy, které nabyly účinnost od letošního roku,“ uvedla mluvčí SŽ Radka Pistoriusová. Dodala, že v kraji se to týká tzv. lesního přejezdu u Pastuchovic na Plzni-severu, jenž bude letos zrušen.

SŽ podle své další mluvčí Nely Friebové prioritně přistupuje ke zvyšování stupně zabezpečení především u přejezdů, které jsou vyhodnoceny jako potenciálně rizikové. Jde o doplnění výstražných světel, instalaci závorových břeven a nově také o technologie kompozitových břeven s LED diodami.

Ilustrační foto
I přes povolení se nemocnice návštěvám neotevřou

Opraví jich tucet

Zde je přehled letos rekonstruovaných přejezdů v kraji po okresech i s vysvětlením od SŽ, co konkrétního se tam změní.

KLATOVSKO:

P1178 Velký Bor - světelné PZZ (přejezdové zabezpečovací zařízení) se závorami (rekonstrukce - stupeň zabezpečení zůstává)

P1179 Kovčín - zvýšení ze světel na světla se závorami

P1180 Kovčín - světelné PZZ bez závor (rekonstrukce - stupeň zabezpečení se nemění)

P910 Kolinec z mechanických na světelné PZZ se závorami

PLZEŇ-JIH:

P1181 Nekvasovy - světelné PZZ bez závor (rekonstrukce – stupeň se nemění)

ROKYCANY:

P1207 Rokycany - doplnění funkcionality sekvenčního sklápění břeven závor

P1246 Kornatice – rekonstrukce, zůstávají kříže

PLZEŇ-SEVER:

P1692 Pastuchovice - zvýšení z křížů na světelné PZZ bez závor

P454 Bušovice - zvýšení z křížů na světelné PZZ bez závor

DOMAŽLICE:

P701 Nový Kramolín - z křížů na světelné PZZ se závorami

P721 Bělá nad Radbuzou - rekonstrukce, zůstávají kříže

P722 Bělá nad Radbuzou - ze světelné PZZ na PZZ se závorami