Obyvatele i návštěvníky Plzně bude od srpna oslovovat nová policejní kampaň. Její slogan Řídíš? Piješ? Zabíjíš! naznačuje, že půjde hlavně o varování motoristů, kteří za volant sedají opilí a způsobují ty nejhorší nehody.

Jen za první půlrok evidují policisté na území celého kraje 1712 dopravních nehod, z nichž 142 zavinili opilí. Nejčastěji nadýchali 1,5 promile a více.

Pro kampaň, již policie připravuje s magistrátem, vzniknou rozhlasové spoty a plakáty, které se objeví na zastávkách, u čerpacích stanic, v nákupních centrech a na dalších místech. „Chceme upozornit i na další velký problém, kdy lidé vědí, že řidič pil alkohol, a přesto s ním sednou do auta. Spolujezdci na to mohou doplatit,“ uvedl vedoucí odboru dopravní policie Plzeňského kraje Vladimír Toman.

Půlrok na silnicích Plzeňského kraje
Za letošní první pololetí evidují policisté v Plzeňském kraji 1712 dopravních nehod a dalších 2500 v evidenci není. Při těchto nehodách zahynulo 28 lidí, nejtragičtější byl červen s jedenácti mrtvými. „Těžká zranění utrpělo 36 osob, lehká 831. Alkohol byl zjištěn u 142 účastníků dopravních nehod a celková hmotná škoda byla vyčíslena na cca 116 milionů korun,“ cituje statistiku policejní mluvčí Pavla Burešová.

Nejčastější příčinou nehod byl tradičně nesprávný způsob jízdy (831x), po něm nepřiměřená rychlost (403x) a nedání přednosti v jízdě (212x). Bouralo se po celém kraji, nejvíce na Plzeňsku, které je ale největší, naopak nejméně na Rokycansku s nejmenší rozlohou. O červnu se mluví jako o jednom z nejtragičtějších měsíců posledních let. Červenec v tom pokračuje. Tento měsíc už na silnicích vyhaslo dalších šest životů.

Ilustrační foto.
Přecházení na červenou může mít fatální následky

Vedoucí odboru dopravní policie Plzeňského kraje Vladimír Toman komentuje půlroční statistiku nehodovosti:

Vladimír TomanZdroj: Archivo počtu obětí dopravních nehod: Je to hrozivé číslo a červenec v tom ještě pokračuje. Za celý loňský rok v Plzeňském kraji při nehodách zemřelo 42 osob, letos už jich je 34.

o opilých řidičích: Platí nulová tolerance alkoholu, a přitom je takové množství řidičů, kteří dokáží sednout za volant s více než 1,5 promile alkoholu. Řidičů, kteří mají do 0,5 promile, dali si v hospodě jedno pivo a jeli dál, je minimum. Trápí nás to, je to fenomén zejména mladých, mezi nimiž navíc funguje absolutně nekritická tolerance: Sednu do auta i když vím, že řidič je opilý. Podporují se, předvádějí. Následky jsou fatální.

o rychlých řidičích: Dochází ke dvěma situacím – buď mám silné auto a chci se předvádět, nebo mám auto po rodičích a nedostatek výkonu nahrazuji zběsilou jízdou. Potom nastane to, že fyzika zvítězí nad řidičem.

o unavených řidičích: Vloni jsme měli 60 případů, kdy příčinou nehody byla únava řidiče, letos jich už je 33. Stává se to řidičům všech věkových kategorií a kdykoliv během dne.

o stavu silnic: Co se týká silnic I. a II. tříd, nemáme problémy ani vyloženě riziková místa. Jsou to standardní komunikace a pokud se na nich bude také standardně chovat řidič, měl by vždy bezpečně dojet z bodu A do bodu B.

o tom, co může udělat policie: V silách policie není stav na silnicích úplně ovlivnit, nejsme jediným hráčem na hřišti, který má na bezpečnosti a plynulosti silničního provozu podíl. Je potřeba do této problematiky více zapojit systém autoškolství. Velký podíl na tom, jak se zejména mladí lidé v provozu chovají, mají také rodiny. Výchova je důležitá.

Ilustrační foto
Výsledek policejní akce: Každý čtvrtý řidič měl problém