Obyvatele i návštěvníky Plzně bude od srpna oslovovat nová policejní kampaň. Její slogan Řídíš? Piješ? Zabíjíš! naznačuje, že půjde hlavně o varování motoristů, kteří za volant sedají opilí a způsobují ty nejhorší nehody.
Jen za první půlrok evidují policisté na území celého kraje 1712 dopravních nehod, z nichž 142 zavinili opilí. Nejčastěji nadýchali 1,5 promile a více.
Pro kampaň, již policie připravuje s magistrátem, vzniknou rozhlasové spoty a plakáty, které se objeví na zastávkách, u čerpacích stanic, v nákupních centrech a na dalších místech. „Chceme upozornit i na další velký problém, kdy lidé vědí, že řidič pil alkohol, a přesto s ním sednou do auta. Spolujezdci na to mohou doplatit,“ uvedl vedoucí odboru dopravní policie Plzeňského kraje Vladimír Toman.
Půlrok na silnicích Plzeňského kraje
Za letošní první pololetí evidují policisté v Plzeňském kraji 1712 dopravních nehod a dalších 2500 v evidenci není. Při těchto nehodách zahynulo 28 lidí, nejtragičtější byl červen s jedenácti mrtvými. „Těžká zranění utrpělo 36 osob, lehká 831. Alkohol byl zjištěn u 142 účastníků dopravních nehod a celková hmotná škoda byla vyčíslena na cca 116 milionů korun,“ cituje statistiku policejní mluvčí Pavla Burešová.
Nejčastější příčinou nehod byl tradičně nesprávný způsob jízdy (831x), po něm nepřiměřená rychlost (403x) a nedání přednosti v jízdě (212x). Bouralo se po celém kraji, nejvíce na Plzeňsku, které je ale největší, naopak nejméně na Rokycansku s nejmenší rozlohou. O červnu se mluví jako o jednom z nejtragičtějších měsíců posledních let. Červenec v tom pokračuje. Tento měsíc už na silnicích vyhaslo dalších šest životů.
Vedoucí odboru dopravní policie Plzeňského kraje Vladimír Toman komentuje půlroční statistiku nehodovosti:
o počtu obětí dopravních nehod: Je to hrozivé číslo a červenec v tom ještě pokračuje. Za celý loňský rok v Plzeňském kraji při nehodách zemřelo 42 osob, letos už jich je 34.
o opilých řidičích: Platí nulová tolerance alkoholu, a přitom je takové množství řidičů, kteří dokáží sednout za volant s více než 1,5 promile alkoholu. Řidičů, kteří mají do 0,5 promile, dali si v hospodě jedno pivo a jeli dál, je minimum. Trápí nás to, je to fenomén zejména mladých, mezi nimiž navíc funguje absolutně nekritická tolerance: Sednu do auta i když vím, že řidič je opilý. Podporují se, předvádějí. Následky jsou fatální.
o rychlých řidičích: Dochází ke dvěma situacím – buď mám silné auto a chci se předvádět, nebo mám auto po rodičích a nedostatek výkonu nahrazuji zběsilou jízdou. Potom nastane to, že fyzika zvítězí nad řidičem.
o unavených řidičích: Vloni jsme měli 60 případů, kdy příčinou nehody byla únava řidiče, letos jich už je 33. Stává se to řidičům všech věkových kategorií a kdykoliv během dne.
o stavu silnic: Co se týká silnic I. a II. tříd, nemáme problémy ani vyloženě riziková místa. Jsou to standardní komunikace a pokud se na nich bude také standardně chovat řidič, měl by vždy bezpečně dojet z bodu A do bodu B.
o tom, co může udělat policie: V silách policie není stav na silnicích úplně ovlivnit, nejsme jediným hráčem na hřišti, který má na bezpečnosti a plynulosti silničního provozu podíl. Je potřeba do této problematiky více zapojit systém autoškolství. Velký podíl na tom, jak se zejména mladí lidé v provozu chovají, mají také rodiny. Výchova je důležitá.