Elektrokola. Móda, která začala před pár lety a trvá dodnes. Cyklistů, kterým při šlapání pomáhá baterie, stále přibývá. A zdaleka nejde jen o seniory. „Byl jsem o víkendu na kolech na Šumavě a předjížděly mě skupinky mladých s elektrokoly. Úplně tomu nerozumím, já si chci všechno vyšlapat sám, ale je to tak,“ říká 42letý Michal Košík z Plzně.

Zájem o elektrokola potvrzuje šéf obchodu Rock Point Plzeň Jiří Mirošovský. „Zaměřujeme se na vyšší cenovou kategorii elektrokol, cena začíná někde kolem 60 tisíc,“ říká Mirošovský s tím, že nejdražší se vyšplhají až ke 280 tisícům. I taková se prodají.

O které kolo je největší zájem? „Specialized Levo HT,“ upřesňuje Mirošovský, podle kterého už nejsou kola s elektrickým pohonem doménou jen lidí bez výdrže či se zdravotním hendikepem. „Často si jej kupují lidé, co jezdí na normálním kole, ale mají na ekolo finance. S ním se dostanou do nových lokalit, rozšíří si obzory,“ dodává Mirošovský. Dojezd kol při plném nabití je asi 70-80 kilometrů.

Podle odhadů jezdí po Česku kolem sto tisíc elektrokol. Některá ale mají příliš silný motor a dosahují vysoké rychlosti, což potvrzuje i krajská koordinátorka Václava Ircingová z BESIPU. „Úrazy při nehodách bývají horší, nosit ochrannou přilbu je naprosto nutností,“ upozorňuje Ircingová.

Ilustrační foto
Obědy zdražily. Do práce si lidé častěji nosí krabičky

E-KOLA POUŽÍVAJÍ V PRÁCI

Elektrokola kvituje Klára Zajíčková z pečovatelského centra CPOS Město Touškov. Kola totiž používají pracovnice při práci. „Elektrokolo jsem si poprvé vyzkoušela u nás v organizaci, kde jsme na jaře letošního roku vyfasovali celkem 20 bledě modrých kol,“ říká Zajíčková, která ale jako zarytá MTB cyklistka nedá dopustit na klasické kolo bez pohonu. „V práci je to ale něco trochu jiného. Pokud potřebuji někam rychle dojet a není k dispozici služební auto, nasednu na elektrokolo a jsem tam hned,“ kvituje.

Elektrokola jsou podle ní v módě i v cizině. „Například v Itálii při výšlapu na Tremalzo potkáte skoro samé cyklisty na elektrokolech. Obecně v zahraničí, hlavně v Německu, Rakousku a Itálii, stále více potkávám cyklisty na elektrokolech,“ uzavírá Zajíčková.