Se změnou dopravního režimu musejí počítat řidiči mířící po silnici I/26 k našim sousedům přes Folmavu. V plném proudu je tam rekonstrukce hraničního přechodu za více než 9 milionů korun včetně DPH.

Zeptali jsme se, proč vlastně k úpravě dochází.

„Hraniční přechod byl v neutěšeném stavu. Jsou tam obrovské asfaltové plochy a hned, jak jsme vstoupili do Schengenu, jsme tam museli jiným způsobem vymezit dopravu," vysvětluje náměstek ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Plzeň Miroslav Blabol.

Po vstupu Česka do Schengenu sice vyrostla před hraničním přechodem okružní křižovatka, ale úpravy jsou tam dle odborníků nedostatečné a silnice nekvalitní.

„V komunikaci, již jsme kdysi zúžili, budeme dělat odvodnění a nové povrchy, aby už byla v perfektním stavu a dala se dlouhodobě užívat," podotýká náměstek.

Na přechodu se od dob, kdy byl střežen hraniční policií a celníky, mnohé změnilo. Jednou z těchto velkých změn byla skutečnost, že budovy získala od státu Česká Kubice.

Došlo k markantní změně objektu po levé straně silnice ve směru do SRN, který patřil celníkům, zatímco po pravé straně komunikace zůstaly opuštěné budovy a také prostor, kde bývaly kontrolovány kamiony. A právě ten má v budoucnu sloužit k podnikatelskému záměru.

„Stékala tam při nedostatečném odvodnění silnice I/26 voda, což si jako dobří sousedé nemůžeme dovolit. Voda tam totiž protékala pod betonovými bloky, jimiž jsme vymezili průjezd hraničním přechodem. Tvořily se tam navíc obrovské nánosy bahna, na nichž se zachytly lišejníky a nálety. Nyní je třeba udělat nové vpusti pouze na šíři komunikace a nově vymezit prostor pro pohyb vozidel tak, aby ostatní asfaltové plochy nebyly zatěžovány vodou ze silnice, již máme na starosti," vysvětluje Blabol.

Podle jeho slov je v úseku přechodu dlouhém přibližně 345 m navržena nová konstrukce vozovky s tloušťkou 55 cm. Zkušební sondy ukázaly, že podložní vrstvy silnice nejsou dostatečné pro provoz, jaký na přechodu je. Od upravené silnice také zmizí nevzhledné betonové vymezovací bloky. V současnosti je doprava vedena přes prostor někdejší kontroly kamionů a zpět na silnici I/26 se napojuje před mostem, který stojí na hranici ČR a SRN.

Úprava hraničního přechodu Folmava

Cena díla 9 415 950 Kč

Datum dokončení 30. listopad 2014

Financuje Státní fond dopravní infrastruktury

Co vše úprava obnáší: přeložka splaškové kanalizace, odvodnění komunikace, dopravně inženýrské opatření, nová, bytelnější konstrukce vozovky, veřejné osvětlení