Ze souboje kandidátů na nového senátora vyšel o víkendu ve II. kole volby vítězně 58letý Jan Látka z Domažlic (ČSSD, na snímku). Klatovského starostu Rudolfa Salvetra (ODS) porazil o 737 hlasů, když získal od voličů celkem 12 128 hlasů  (51,57 %).

Do sobotního odpoledne jste byl poslancem Parlamentu ČR. Nemáte dojem, že jako poslanec jste mohl udělat pro region daleko více, než nyní jako senátor?

Ne, nemám. To se sice pokusili na poslední chvíli vštěpovat voličům moji protivníci, ale doba, kdy probíhalo takzvané ´dělení med᠆věda´ a získávání dotací, už bohužel padla, což  je samozřejmě škoda. Tuto možnost jsem v posledních třech, čtyřech letech neměl, naopak jako senátor mohu být častěji v regionu.  Budu mít více času na setkání se starosty i občany.

Jak si návštěvy představujete?

Navštívím všechny obce mého senátního obvodu. Chtěl bych se seznámit s jejich problémy.

Myslíte si, že jim jako senátor skutečně pomůžete s řešením problémů?

Sám určitě ne, ale budu se snažit vše řešit ve spolupráci s obcemi. Myslím si, že je určitou výhodou, že jsem současně i krajským zastupitelem, takže budu mít možnost koordinovat  záležitosti a přes ´kraj´ a krajské zastupitelstvo se budu snažit ´svému´ regionu pomáhat.

Co bude nyní vaším prvním krokem v roli senátora?

Těch kroků mám na mysli více, ale jeden z prvních  bude ten, že až bude trošku času, začnu objíždět všechny obce z mého senátního obvodu, je jich celkem 147. Chtěl bych poznat spoustu starostů na klatovské straně obvodu, na straně domažlické mám tu výhodu, že jako bývalý starosta Domažlic jich většinu znám.

Budete hovořit pouze s vedením obcí?

Rozhodně ne. Budu hovořit nejenom se starosty obcí, ale i občany, abych se dozvěděl o jejich problémech, případně námětech. Budu se snažit   spoluřešit problémy, ne že je vyřeším, to ani kolikrát nelze. Hodně chci přitom využívat, že budu zároveň i krajským zastupitelem. Tento kontakt na ´kraj´, myslím si, je velká výhoda a tímto směrem z Plzeňského kraje se dá lidem hodně pomáhat.

Chytím vás nyní za slovo. V čem nebo s čím by, podle vás, potřebovalo nejvíce pomoci jednak Domažlicko a pak také Klatovsko? Co by bylo pro oba regiony nejstěžejnějším úkolem či potřebou?

Domažlicko a Klatovsko má jeden  společný problém. Oba okresy mají – řekl bych – venkovský charakter a dochází v nich k vylidňování  menších obcí.

Čím je to, podle vás, způsobeno?

Velkým problémem je rozhodnutí současné vlády, že se ruší malé školy v obcích.  A nejen to, ruší se pošty, ruší se další občanská vybavenost a bohužel s tím souvisí i zvyšující se nezaměstnanost. Mladí nám tudíž z těchto míst odcházejí, nemají zapotřebí, aby jim dítě jezdilo patnáct nebo dvacet kilometrů do školy autobusem. Tak se radši přestěhují jinam, aby měli školu v místě.

Zmiňoval jste další občanskou vybavenost, co máte konkrétně na mysli?

Bohužel dochází i k rušení větších subjektů. Má být zrušen Celní úřad v Klatovech, hovoří se o rušení kasáren v Klatovech a tak dále.

Pokud o těchto záměrech víte, snažil jste se něco udělat?

Už jsem interpeloval ve sněmovně kvůli celnímu úřadu ministra Kalouska, ten si ze mne dělal legraci, že zákon o tom nehovoří. Samozřejmě, že zákon nehovoří přímo o Klatovech, ale rozhodnutí bylo dáno k dispozici generálnímu řediteli cel, a ten tak rozhodl.

V souvislosti s tím mne napadá: Kdysi sídlili celníci i v Klenčí pod Čerchovem, kde bylo zajímavé a myslím potřebné zařízení – mobilní váhy, které používali nejen na silnicích Domažlicka k převažování kamionů. Domnívám se, že provoz kamionů, hlavně také přetížených kamionů, trápí oba okresy a ničí na jejich území silnice. Dalo by se nějak zajistit, aby se opět vážilo, neboť všichni víme, jak silnice vypadají…

V podstatě nápad je to dobrý,  určitě se o tom bude hovořit. Myslím, že by to stálo za to. Jak jsem hovořil o problematice okresů, oproti třeba Tachovsku nebo i Rokycansku, máme velkou nevýhodu, že k nám nevede dálnice. Souvisí to s kamiony, jak říkáte, takže se jezdí po silnicích, které v těchto regionech jsou k dispozici, a tam by bylo třeba to napravit.

Jak konkrétně?

Nemyslím si, že bychom získali do dvou okresů – Domažlice a Klatovy – hned dálnici, to asi ne, ale komunikace dle možností vylepšit, vylepšit dopravní infrastrukturu.  A samozřejmě jsem možná opomněl zmínit to, že je pro mne jako senátora nutné hovořit také s hospodářskou komorou, úřadem práce, se zaměstnavateli. Záležitost obou okresů není jednoduchá, je strašně komplikovaná.

Slibujete si od svých senátorských schůzek nějaký okamžitý efekt?

Ne všechno se určitě podaří vyřešit ihned a tak, jak by si člověk přál. Je to běh na dlouhou trať a v průběhu senátorského období se bude diskutovat o spoustě možná ještě důležitějších věcí a výraznějších problémů.

Myslíte si, že máte nějakou výhodu v tom, že jste si na vlastní kůži vyzkoušel post starosty města, krajského radního i poslance parlamentu? Pomůže vám to jako senátorovi?

Určitě, to věřím že může být výhodou. O tom jsem sice nechtěl hovořit, ale starostování a znalost legislativního procesu ve sněmovně budou určitě výhodou. Na druhé straně je ale pravda, že někdy můžete vědět, jak to chodí, ale moc to nepomáhá. Hodně záleží na tom, jaký post v Senátu  se mi podaří získat, i jak bude zaměřena moje činnost. Samozřejmě  si myslím, že pro region je to jednoznačně přínos, ostatně v jeho prospěch jsem se snažil jednat i jako poslanec. Změna je v tom, že jako poslanec ČSSD za celý Plzeňský kraj jsem neměl tolik času, což by se mělo změnit.