Mistr světa, který vzejde z výčepních více než 20 zemí, získá kromě prestiže a reklamy pro svou restauraci 10.000 eur (téměř 260.000 Kč). Kvalita národních soutěžících je stále lepší, všichni jsou velmi sebevědomí a profesionální, řekl šéf poroty Václav Berka, sládek z Prazdroje.

Druhý skončil Miloslav Bělský z Wellness a Sport hotelu Šumava v Kašperských Horách a třetí Pavel Pressburg z Malostranské besedy v Praze.

"Velmi mě potěšilo, že několik soutěžících poznalo všech pět anonymních piv při degustaci. Bylo to těžké hlavně kvůli tomu, že mezi vzorky byl i Radegast, který je také hořký jako Pilsner Urquell. Další byla piva Peroni, Grolsch a Miller," uvedl Berka. Ve středu připravil pivovar písemný test znalostí a dovedností a zátěžový test, kdy soutěžící čepovali pivo veřejnosti v centru města ve stáncích.

Dvacet ambasadorů piva, kteří propagují Pilsner Urquell po světě, vyhodnotilo jako nejlepšího Miloše Protivu z Kadaně. Ambasadoři i porota chtěli vidět, jak rychle a "na míru" číšníci čepují, když je na ně tlak. Dále soutěžící absolvovali trénink dovedností, chování k zákazníkům a rozlišení různých druhů hostů.

Dnes čepovali půllitr "na hladinku", třetinku s hustou pěnou a z půllitrové lahve plnili třetinkový pohár. S porotou měli pohovor o vztahu k pivu, obchodu, zákazníkům a o sobě. "Téměř všichni se mohou stát vítězem a postoupit do světového finále," řekl Berka. Jména soutěžících z dalších více než 20 zemí budou jasná do poloviny září."Zájem o soutěž roste, především v USA, kam jsme začali loni vozit pivo v chlazených kontejnerech. Učíme jejich hostinské čepovat pivo s pěnou a do značkových sklenic s uchem, což v USA dosud nebylo zvykem," vysvětlil Berka.

"Na čepování hladinky musím zkontrolovat sítko ve výčepním kohoutu a mít mokrou sklenici. Pivo musí natéct pod úhlem 45 stupňů na jeden zátah," řeklosmadvacetiletý Bělský. Na přípravu měl soutěžící dvě minuty. Podle Bělského, který soutěžil o titul národního mistra už popáté, "se člověk musí pořád zlepšovat a nikdy nebude dokonalý".

Dvacet účastníků z ČR, z nichž je polovina nováčků, vybrali z více než 120 přihlášených týmy "tajemných kupujících", kteří číšníky sledovali v jejich restauracích. Všichni se od sládků a obchodníků dozvěděli, v čem se mohou zlepšit. "I pro nás má soutěž zpětnou vazbu. Dozvíme se, co můžeme udělat lépe pro výčepní i hosty," dodal Berka.