I u nás nastala doba šetření a některé vlaky zřejmě přestanou jezdit.

„Slíbil jsem vyrovnaný rozpočet, ale ať dělám, co dělám, nemůžu se do něho vejít," vysvětluje nutnost škrtat ekonomický náměstek hejtmana Václav Šlajs. On i náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer ujišťují, že žádná trať není ohrožena celá. „Může se to týkat jen některých spojů, kdy vozíme doslova vzduch," prohlásil Bauer s tím, že zatím není nic rozhodnuto.

Ovšem na dlouhé rozmýšlení nemá vedení kraje příliš času, rozsah železniční dopravy pro rok 2014 musí objednat už na začátku dubna. Pokud by zrušení některých spojů krajská rada schválila, v jízdním řádu by se změna projevila až s prosincovým jízdním řádem.

Pustí kraj konkurenci na trať?

Vlaky v Plzeňském kraji letos ujedou více než 5,6 milionů kilometrů. Ještě v roce 2002 to bylo přitom téměř o milion kilometrů méně, což znamená nárůst téměř o čtvrtinu. A to chce nyní ekonomický náměstek hejtmana Václav Šlajs zastavit. „Nemůžeme donekonečna zvyšovat počet tzv. vlakokilometrů, když počet cestujících neustále klesá," prohlašuje Šlajs.

Připomněl, že obsazenost některých spojů je pouze 25-40 %. A právě jich by se mělo týkat případné zrušení. „Jestliže od 9 do 13 hodin jezdí vlak každou hodinu a je prázdný, klidně můžeme interval prodloužit až na dvě hodiny," míní Šlajs. Podle něj by se mohla škrtat přibližně tři procenta vlaků.

Kraj ročně doplácí ztrátu železniční dopravy částkou zhruba 600 milionů korun, od státu přitom dostává pouze 135 milionů, zbytek hradí ze svého. Šlajsův požadavek na úsporu až 30 milionů korun ročně dostala společnost POVED, která se stará o veřejnou dopravu v kraji, teprve před týdnem. Od té doby se snaží najít, kde by se dalo ušetřit.

„Náš záměr je vůbec počet vlakových spojů neredukovat. Veškeré změny, které bychom teď měli udělat, by byly příliš narychlo. Termín je šibeniční," řekla ředitelka POVEDu Zdeňka Kmochová. Na dotaz, jak jinak než škrtáním vlaků se dá najít úspora, Kmochová zmínila oslovení jiného dopravce, než jsou České dráhy.

Tuto možnost potvrzuje i náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer. „Až do roku 2019 můžeme zadávat tratě dopravcům na přímo, potom už musí být všechny vysoutěženy," vysvětluje Bauer. Kraj tedy může vyhlásit poptávkové řízení například na lokálky a s dopravcem, který nabídne nejnižší cenu, uzavřít smlouvu na několik let. „Třeba od roku 2013 do 2017, abychom pak měli dva roky na výběrové řízení," doplňuje Bauer.

Že by tedy na tratě vyjely třeba žluté vlaky Student Agency nebo Leo Express? Zatím nejspíše ne. „Věřím spíš tomu, že už jen vyhlášením poptávkového řízení donutíme České dráhy zlevnit," prohlásil náměstek pro dopravu.