Prvních sedm až devět aut by měly v září postavit do ulic a nabídnout lidem Plzeňské městské dopravní podniky. Jde o pilotní projekt tzv. carsharingu, tedy sdílení aut více lidmi. „Zatím jsme úplně na začátku, dopravní podnik o tom velmi vážně uvažuje a spustí pilotní projekt,“ potvrdil místopředseda představenstva PMDP Jiří Šneberger (ODS).

Jak by to fungovalo? „Je to něco mezi veřejnou službou a taxislužbou, kde řidičem je ten, který si pronajme automobil,“ řekl Šneberger. Zájemce si dá k dopravnímu podniku požadavek, že chce na dva dny automobil, a dostane ho připravený na parkoviště. Zaplatí Plzeňskou kartou a po použití ho vrátí na místo.

Jiří Kajínek besedoval v Kulturním domě v Dvorku u Nepomuku.
FOTOGALERIE: Ve Dvorci aplaudovali Kajínkovi

Služba je populární ve velkých západních městech, v ČR funguje v Praze a v Brně, ale jako soukromý projekt. V Plzni firma provozuje jedno auto a o rozšíření neuvažuje.

Člen představenstva PMDP Stanislav Šec (KDU-ČSL) je novým projektem nadšený. „V konceptu jde o víceméně dotovanou službu, ale do tří až čtyř let by se mohla sama zaplatit,“ řekl Šec.

První automobily vidí jako benzinové, později, až bude v Plzni více rozvinutá síť dobíjecích stanic, je mají nahradit elektromobily. Ideálně by je měli využívat soukromníci i úřady. Na některých pracovištích totiž mají služební auta, ale vyjíždějí málo. „Do deseti tisíc kilometrů ujetých ročně se finančně vyplatí použít carsharing a neplatit vlastní auto,“ míní Šec.

Ilustrační foto.
Školáka kopnul kůň do hlavy, chlapec upadl do bezvědomí

Jak to vychází ekonomicky? Zatím jde o předběžná čísla. Systém by byl provázán s Plzeňskou kartou a doplňoval by slevovou politiku PMDP: s celoročním předplatným veřejné dopravy nejvyšší sleva plus množstevní slevy za pronájmy aut.

Pokud jde o jízdu sdíleného auta řidičem, který nemá žádné předplatné a chce si auto najmout na krátkou dobu, vychází to asi na 50 korun za hodinu za půjčovné plus pětikoruna za ujetý kilometr.

Ilustrační foto.
Zima končí. Cestáři, kdy a kde opravíte díry?

Novinka má své příznivce i kritiky. „Dopravní podnik dostává zadání, která odvádí pozornost od jeho základního poslání. Jinde je to komerční záležitost,“ řekl na posledním jednání zastupitelů Petr Suchý z opoziční TOP 09. Náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík (KDU- ČSL) poznamenal, že představenstvo PMDP vyhodnotilo, že rozjet projekt stojí za to, a dělá to za své peníze.

„Já jsem konzervativní a myslím, že dopravní podniky jsou tu od toho, aby dobře jezdily pro občany ve veřejné službě, kterou mají na starosti, a tyto projekty ponechaly spíše soukromým aktivitám,“ dodal Šneberger.

Ilustrační foto.
Nemocných chřipkou ubylo, dva okresy stále hlásí epidemii