Mnozí řidiči je proklínají, ale dopravní experti na ně nedají dopustit, protože snižují pravděpodobnost bouračky. Řeč je o kruhových objezdech, které rok co rok nahrazují klasické křižovatky.

„Kruhové objezdy jsou jedny z nejbezpečnějších křižovatek a nutí řidiče, aby zpomalili," uvedl dopravní odborník Václav Ircing.

Ve prospěch kruhových objezdů rozhoduje i snaha zintenzivnit dopravu. Příklad? Nedávná přestavba křižovatky U Soušků pod Bílou Horou. „Když auto odbočovalo doleva, zablokovalo křižovatku. Tohle se u kruhového objezdu nestane," vysvětlil Ondřej Vohradský ze Správy veřejného statku města Plzně.

Kruhové objezdy rostou rovněž z architektonických důvodů, což je příklad křižovatky U Mrakodrapu, a kvůli dopravně-technický podmínkám. „Pokud má křižovatka více než čtyři ramena," doplnil Vohradský s tím, že nezřídka je kruhový objezd výsledkem kombinací zmíněných důvodů .

Vohradský šoférům vzkázal, že síť okružních křižovatek do budoucna zhoustne. V kruhové objezdy se změní až deset plzeňských křižovatek. V přípravě či ve fázi myšlenky jsou v křižovatkách ulic Jateční-Na Roudné, Do Štěnovic-Dlážděná, Edvarda Be-neše-Zborovská, Dobřanská- Sulkovská nebo protnutí Karlovarské se Západním okruhem Plzně.

Ircing postrádá kruhový objezd třeba na Třemošenském obchvatu u odbočky na Záluží, kde se již stalo několik nehod. „To je ale hudba budoucnosti," poznamenal.

Postavit kruhový objezd by nebylo od věci na frekventované křižovatce ulic Jateční a Těšínská. „Zlepšil by dopravní situaci. Zatím nejsou zpracované podklady a je jen záměrem Správy a údržby silnic," řekla za SÚS Martina Faulhammerová.
Plzeňská pobočka Ředitelství silnic a dálnic bude na jaře stavět kruhový objezd v Nepomuku. „Vyřeší napojení silnice I., II. a III. třídy a místní komunikace. Klasická průsečná pětiramenná křižovatka je nebezpečná a dopravně nevyhovující," uvedl ředitel Zdeněk Kuťák.

Neutěšenou dopravní situaci kruhový objezd pomohl vyřešit v Plzni-Křimicích v křižovatce ulic Chebská a Prvomájová, kde autobusy přijíždějící z vedlejší silnice mnohdy dlouho čekaly, než přejedou auta jedoucí po hlavní silnici. „Vloni byl kruhový objezd ještě postaven na Skvrňanech v ulicích Vojanova a Lábkova a na sídlišti Košutka v Rabštejnské a Žlutické," vyjmenoval Ondřej Vohradský.

Mimo Plzeň splnil kruhový objezd svůj účel v Nepomuku na frekventované ulici Nádražní, na niž se napojuje ulice U Sokolovny, kde zabránil zmatkům při vjíždění do křižovatky.

Za tři až čtyři roky vznikne kruhový objezd na konci Západního okruhu Plzně na silnici I/20 ve Studentské ulici. „Půjde o šestiramennou okružní křižovatku s vyústěním do silnice I/20, Západního okruhu, Hasičského záchranného sboru, Karlovarské ulice a průmyslové zóny," popsal Zdeněk Kuťák.

Přibližně v roce 2017 se v kruhový objezd změní křižovatka silnic I. a II. třídy ve Stodě u náměstí.

Podle Ircinga ne málo řidičů porušuje pravidla silničního provozu.

„Když vyjíždějí z kruhového objezdu, zapomínají vyhodit blinkr. Směrovky nedávají, ani když přejíždějí z jednoho jízdního pruhu do druhého," posteskl si Ircing.

Nejvíce neoblíbený mezi šoféry je kruhový objezd na Doubravce v ulicích Mohylová-Na Dlouhých. „Je tak malý, že řidiči náklaďáků mají problém vytočit se tam a tím pádem zadními koly chytají obrubníky," konstatoval Václav Ircing.

Naopak největší kruhový objezd je na Borských polích v Sukově ulici.