Co nejdříve chce mít Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) opravený úsek dálnice D5, který se ve čtvrtek odpoledne vyboulil a praskl. Stavbaři ho ale neopraví provizorně, nýbrž kompletně se vším všudy.

Dobrá zpráva pro řidiče zní, že omezení na kilometru 98,7 ve směru na Rozvadov nepotrvá dlouho.

Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla se ale nejprve musí vozovka rozebrat a potvrdit nejpravděpodobnější příčina celé události. „Zdá se, že k poškození došlo kvůli velkému množství vody, která se pod betonové panely dostala při přívalových deštích,“ řekl.

Problém by podle Jana Rýdla nevznikl, kdyby se tento úsek dálnice stavěl dnes – metodou s použitím takzvaných kluzných trnů, jakou se právě pracuje například mezi Prahou a Brnem na dálnici D1. „To, co se stalo na dálnici D5, je sice ojedinělý, ale typický problém betonové dálnice.

Je to otázka pohybu betonových desek a na dálnicích v Německu, Polsku, Rakousku nebo Slovensku takovéto situace řeší také,“ pokračoval mluvčí ŘSD.

Povrch dálnice praskl prakticky po celé šířce. Kdo si představoval jen zvlněnou vozovku, musel být hodně překvapen, když uviděl, co dokáže voda pod betonovou deskou v horku udělat.

Doprava u Heřmanovy Huti od čtvrtka proudila pouze středním jízdním pruhem – rychlý levý i odstavný pravý bylo třeba zavřít. Značky sice řidiče nabádaly k maximálně šedesátikilometrové rychlosti, ale mnozí si s nimi hlavu příliš nelámali.

V pátek se silničáři rozhodli, že kvůli opravám svedou dopravu do protisměru a v sobotu by měli začít pracovat. „Opravy nebudou provizorní, ale kompletní, a využijeme při nich právě kluzné trny,“ dodal Jan Rýdl.

Není to poprvé, kdy se dálnice vzedmula, stalo se to už v roce 2012 na 117. kilometru a o dva roky dříve na 121. kilometru ve směru na Plzeň. Příčina tehdy ovšem byla jiná – ne voda, nýbrž vedro. V roce 2010 se vozovka vyboulila, když se rozpálená betonová deska, které podloží dálnice neumožňovalo pohyb, natlačila pod sousední asfalt.