Zůstávají po něm jen zápach, praskliny v domech a rozbité silnice. Na první pohled to není poznat, ale může být přetížený – klidně i o třináct tun. A to hodlá hejtmanství zatrhnout. Náklaďáky chce začít vážit, jejich nadváhu přísně pokutovat a z krajských silnic podél dálnic kamiony úplně vyhnat. Snahy mu může zmařit Ministerstvo dopravy.
„Ministerstvo chce možnost kontrolovat přetížení převést na obce s rozšířenou působností. Není v tom špetka logiky, vždyť silnice patří kraji,“ kroutí hlavou hejtman Milan Chovanec (ČSSD). Upozorňuje i na to, že zákon počítal s tím, že toto právo dostanou právě kraje. Pro spuštění kolotoče nákupu vysokorychlostních vah pro kamiony a následných kontrol však chybí jedna vyhláška. „Měla být do konce roku, ale není. A teď přišlo ministerstvo s tímhle nesmyslem,“ dodává hejtman.
Kraj už přitom vypracoval studii, která radí, kam váhy dát – v Plzeňském kraji je takových míst jednadvacet. „Je to zejména tam, kde se koncentruje průmysl – v okolí Kaznějova, na Tachovsku nebo v okolí lomů na Domažlicku,“ vypočítává šéf krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava. Pořízení jedné takové váhy vyjde na několik milionů korun.
Kamiony smí dnes vážit policie a celníci. „Máme k dispozici jednu mobilní váhu a měření provádíme na některém vytypovaném místě jednou až dvakrát měsíčně,“ upřesňuje Jitka Blahutová z Celního úřadu Plzeň.
Jde o zařízení, které je přímo zabudované do vozovky, pro jeho instalaci je tak nutné stavební povolení.
Váha přetížený kamion zaznamená a je automaticky pořízen snímek řidiče a SPZ.
Případ se poté řeší ve správním řízení, kde může dopravce dostat zhruba desetitisícovou pokutu.
Jediná váha tohoto druhu v kraji je v tunelu Valík u Plzně.
V první polovině loňského roku provedli celníci osmnáct vážení, dvanáct kamionů bylo přetíženo. „Bývá to o deset i dvanáct tun. Rekordmanem je řidič, který vezl o 13,5 tuny víc, než směl,“ doplňuje Jitka Blahutová.
Jediná váha zabudovaná přímo do vozovky, je v tunelu Valík u Plzně. A podobné plánuje pořídit i kraj – záleží ovšem na ministerstvu. V pátek do kraje přijede ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). „Vážení kamionů bude jedním z témat, které chceme probrat,“ potvrdil hejtman Chovanec, který je zároveň stínovým ministrem dopravy.
Pokud by vyhláška přenesla pravomoc opravdu na jednotlivá hejtmanství, mohlo by automatické vážení začít fungovat zhruba za rok a půl. „Je třeba zpracovat projekty a také získat stavební povolení,“ připomíná šéf odboru Vejprava. Důležité také bude, zda se kraj rozhodne koupit váhy sám a sám je pak také provozovat, nebo celý systém předá nějaké firmě. „To zatím nevíme, ale vypadá to, že je systém samofinancovatelný,“ podotýká Chovanec.
S Dobešem chce hejtman hovořit i o mýtném na krajských silnicích, o němž se mluví už déle než rok. Jde o silnice, které kopírují zpoplatněné trasy, například o silnici II/605 z Ejpovic do Kařezu či mezi Kozolupy a Benešovicemi. „Ministerstvo má seznam, také naše vyjádření, že odmítáme mýtné brány a jsme pro satelitní systém. Další krok je na něm,“ vyzývá hejtman. Zdůrazňuje, že ani u vážení, ani u mýtného nejde o získání dalších příjmů do krajské kasy. „Na mýtném by se na krajských silnicích vybralo do 400 milionů v celé republice, což je pro kraje takřka zanedbatelná částka,“ uzavírá Chovanec.