„Na počátku všeho bylo kolo. Vynález, který před více než pěti a půl tisíci lety změnil chod světa. Později přibylo kolo druhé a pak další a další – a na světě byl první motocykl a automobil. Naše současná „vozítka“ mají spoustu předků. A právě ty motocykly a automobily, které vládly cestám v dobách minulých, našly svůj domov v Železné Rudě a v Kašperských Horách,“ říká Zdeněk Bálek, pro kterého je sbírání a restaurování motocyklů celoživotní vášní.

Železná Ruda

Muzeum historických motocyklů v Železné Rudě se nachází v objektu bývalého Loveckého zámečku, který byl založen roku 1690 hrabětem Jindřichem z Nothaftu.

V průběhu století se na zámku vystřídala spousta majitelů, třeba Václav z Klenové nebo rodina Abelů. Po roce 1945 byl zámek využíván jako kino, škola nebo zemědělský objekt. Postupně chátral a v roce 1989 byl určen k demolici.

„Jako zázrakem jí unikl a v roce 2004 jsem zámeček v zuboženém stavu koupil.Po celkové rekonstrukci se z něho stalo muzeum,“ vzpomíná Bálek.
Na návštěvníka čekají světové unikáty, které se často dochovaly pouze v jediném kuse. Už zmíněný unikátní motocykl Görner Klatovy z roku 1921, jeden z posledních motocyklů značky Orion či první vyráběný automobil Škoda na loukoťových kolech a mnoho dalších.

close zoom_in

Malý návštěvník obdivuje v Kašperských Horách Čechii. Foto: archiv muzea

Kašperské Hory

Ve zcela atypických prostorách staré půdy je umístěno další muzeum, které patří mezi největší muzea historických motocyklů v České republice.
Jedná se o soukromou sbírku, která obsahuje se svými dvěma pobočkami, které jsou v Železné Rudě a Bečově nad Teplou ,více než 150 exponátů.
K nejvýznamnějším vystavovaným exponátům, které se nachází v Kašperských Horách, patří motocykl JAC 500.

„Je dochovaný v jediném kuse na světě, stejně jako motocykl Wagner a další. Neméně zajímavý je i čtyřválcový motocykl Ariel nebo řemenový Wagner z roku 1913. Jedním z velmi obdivovaných je také motocykl Čechie – Böhmerland, který se stal v roce 1925 nejdelším a dosud nepřekonaným motocyklem na světě. Vysokým jízdním kolem od firmy Kohout z roku 1890 budou zajisté fascinováni nejen návštěvníci přijíždějící na těchto dopravních prostředcích. Průměr předního kola tohoto exponátu je zhruba 160 centimetrů. Neopomenutelné je také řetězové kardanové kolo firmy FENDT či dřevěné jízdní kolo barona von Dreise,“ popsal Bálek.

Muzeum v Kašperských Horách je umístěno na staré půdě s výškou krovu až 14,5 metru, který je dílem starých šumavských tesařů, již ho dokázali postavit bez jediného kovového hřebíku. Budova nynějšího muzea pochází z původní zástavby ze 14. století. Z té doby jsou dochovány například žulové sloupy, které lze vidět v prostorách nynější pizzerie. Léta svého mládí ve zmíněném domě strávil známý spisovatel Karel Klostermann, který bydlel v tomto domě spolu se svými rodiči.