„Za první tři čtvrtletí letošního roku se objem přenesených dat v naší mobilní v porovnání se stejným obdobím loňského roku zvýšil téměř o 60 procent,“ říká Jiří Janeček ze společnosti T-Mobile Czech Republic. Pokud tento operátor započítá i pevný internet, je nárůst zhruba čtyřiceti procentní. Vývoj Janeček přičítá například tomu, že lidé více pracovali z domova.
Podobné zkušenosti zaznamenali i další operátoři. Například O2, u nějž během jarního lockdownu provoz v pevné síti stoupl o rekordních 59 procent oproti přirozenému trendu. „Podzimní vlna pak tento rekord překonala v absolutním srovnání o sedm procent,“ říká síťový specialista 02 Martin Řezníček.
Tento operátor ale na rozdíl od ostatních zveřejnil pouze data do počátku listopadu. Jejich objem však rostl i poté. Například u Vodafone Czech Republic v prvním prosincovém týdnu činil nárůst množství přenesených mobilních dat meziročně 74 procent. „Vliv samozřejmě měl i koronavirus a situace, kdy se lidé místo osobního setkání mohli potkávat a domlouvat jen vzdáleně,“ říká mluvčí společnosti Ondřej Luštinec.
Jarní špička
Luštinec ale připomíná, že objem přenesených mobilních dat rostl i před koronavirem, protože se čím dál tím více lidí připojuje přes telefony a zvyšuje se i náročnost aplikací. Špičku v internetových datech Vodafone zaznamenal v březnu, kdy začínala první plošná karanténa.
Lidé letos kvůli karanténě také více telefonovali nebo si psali SMS. Chtěli spolu totiž zůstat v kontaktu v době, kdy se nemohli stýkat osobně. „Do konce třetího čtvrtletí evidujeme o deset procent více provolaných minut než v roce 2019,“ konstatuje Janeček z T-Mobile. Volání podle něj rostlo na jaře.
Jarní špičku hlásí i Vodafone. Ale počet provolanýchh minut je podle něj vyšší i na konci roku. V prvním prosincovém týdnu byl meziroční nárůst čtrnáct procent.
Rekordní nákupy
Podstatně více, a to nejen u nás, ale i v celé Evropské unii, se prodávaly například i notebooky. Podle Eurostatu byl dokonce jejich dovoz do EU letos rekordní. Nárůsty se týkaly i České republiky.
Podle ankety mezi prodejci, kterou Deník provedl na počátku listopadu, se zvýšilo množství prodaných přenosných počítačů dokonce o stovky procent. Další velkou vlnu očekávali v současném předvánočním období.