„Takovou odezvu a zájem jsem nečekal. Pojďte, zatím ještě nemám připravenou kancelář,“ usmál se a zamířil do velké zasedací místnosti.

Jaké víno pije nejraději prezident Svazu vinařů?
Jsem na vína z hroznů, které uzrávají u nás. Teď mě nejvíce baví Ryzlink vlašský, Rulandské bílé a Veltlín. I když před dvěma dny jsem ochutnal „rýňák“ z mělnické školy, vítěze Národní soutěže vín za oblast Čechy. A klobouk dolů. Byl skvělý.

Vzpomínáte si, kdy jste víno poprvé ochutnal?
Přesně si vzpomínám na situaci, nikoli na věk. Mohly mi být tak dva roky. Stala se z toho rodinná legenda, kterou moje babička s oblibou vypráví dál. Právě u babičky jsem prý lezl někde po chodbě a naklonil jsem demižón. Zarazil jsem se a konstatoval, že to není „boda“, ale „bíno“. Tedy něco, co jsem neznal a nestál o to (smích). Doufám, že se toho nyní chytí nějací narovnávači zavedených pořádků a zdravého rozumu a zažalují babičku, že mě neohlídala od kontaktu s alkoholem (smích).

Burčák, prodej , ochutnávka. Ilustrační foto
Jak poznat kvalitní burčák: Stačí se podívat, důležitá je barva i perličky

Žijete ve vinařské obci Suchohrdly u Miroslavi. Pocházíte z vinařské rodiny?
Ne, nejsem z typicky vinařské rodiny, ani z rodiny, která by se vinařstvím živila. Ovšem zemědělské kořeny máme. Co se však týče vinohradů, měl můj táta asi dva padesátimetrové řádky v zahradě a révu pěstoval jen tak amatérsky. K profesionálnímu vinaření jsem se dostal až později.

Vyrábíte si vlastní víno?
Vůbec ne. Za domem mám asi pět hlav, a to spíš k jídlu pro děti a jako součást aranžmá zahrady.

Jak jste se tedy vůbec dostal ke Svazu vinařů?
Od roku 2003 mám firmu, která se zabývá poradenstvím v oblasti marketingu, managementu a obchodu. Někdy v roce 2009 jsem poprvé přišel do kontaktu s vinařským subjektem, který se na mě obrátil s prosbou o konzultaci. V mezidobí jsem se seznámil s Tiborem Nyitrayem, jehož Vinařství Sonberk bylo tehdy součástí skupiny V8. A právě véosmičky se mé aktivity týkaly následně. V roce 2012, když se stal prezidentem svazu, mě oslovil, zda bych zde nechtěl vybudovat obchodní a marketingové oddělení. A takhle to vzniklo.

Bude to ku prospěchu, když se šéfem Svazu vinařů stal někdo mimo obor?
To ukáže čas. Já osobně v tom problém nevidím. Naopak. Mám letité zkušenosti jak z oblasti managementu, tak i marketingu, který jsme navíc pro svaz s kolegy z týmu devět let produkovali. A to mně vlastně umožnilo vidět celý obor z nadhledu, nejen fokusem zájmu jednoho vinaře. Denně jsem byl a jsem s vinaři v kontaktu, abych nasál všechny potřebné informace. Navíc si myslím, že jako dobrý vinař bych měl problém skloubit svoji práci s vedením svazu. No a moje první dny ve funkci to už nyní naznačují. Musím být velmi operativní, co se diáře týče (úsměv).

Nebojíte se, že něčemu nebudete rozumět?
Ne, v nejhorším se zeptám, případně se ztrapním. Nebylo by to poprvé. Na svazu působí stabilní a fungující tým. Každý je zodpovědný za svoji oblast – Markéta za vedení kanceláře, Lenka za marketing a Martin za oborové záležitosti. Vím na koho se obrátit a také to již využívám.

Jaké jsou nyní vaše priority? Co je nyní zásadní řešit?Oddělím věci externího charakteru. Tedy legislativu, komunikaci s Evropskou unií, ministerstvy a podobně. To nyní nechám stranou. Budu se bavit o interních, oborových věcech. Už na prvním představenstvu chci předložil zadání ke tvorbě tuzemské vinařské koncepce na pět až deset let. Na té musíme v následujících měsících pracovat.

Takto se lidé bavili před covidem na akcích jihomoravských vinařů.
Mnohé sklípky zůstaly opuštěny. Lidé si víno raději vypijí v soukromí

Můžete být konkrétní?
Jakkoliv je „vinařina“ krásný obor přinášející nespočet radostí a za poslední roky jsme urazili obrovský kus cesty, ve výsledku je stále klíčovým momentem dobře prodat naše víno a zachovat fungující vinařství. Aby se tak stalo, musí ladit kvalitní reklama, vzdělávání odborníků, ovlivňovačů i veřejnosti. Musíme mít propracovaný turismus a exportní politiku, která bude vytvářet o našem vinařství pozitivní referenci. Důležitá je ucelená online komunikace, podpora našeho oboru ze strany státu, úzká spolupráce s regionem a synergickými institucemi, a v neposlední řadě maximální efektivita v činnostech Svazu vinařů, Vinařského fondu a Národního vinařského centra jednotlivě i navzájem. To vše musí mít nějakou logiku a jednotný cíl. O to více v časech, kdy nám dává kapky covid nebo Evropská unie řadou světaspásných nápadů. Mám pokračovat? (smích)

Dokáže se český zákazník přetransformovat a nakupovat víno online?
Stoprocentně. Vidíme to na příkladu některých e-shopů s potravinami, jak ohromně šly nahoru. Ovšem nesmíme zapomínat, že víno není jen potravina, ale především kulturní produkt. Základem je stále kontakt s vinařem.

Hodně se hovořilo o tom, že malí a střední vinaři v době koronavirové pandemie tolik neprodávali a hrozí, že jim víno zůstane ve sklepích. Co na to říkáte?
Uvidíme po letní sezóně. Po nástupu pandemie ve 2020 byly propady některých vinařství v desítkách procent. Totálně jim vypadlo gastro. Přes léto ztráty korigovali prodejem ze sklepa, privátní klientele, a částečně rozběhnutím e-shopu. S pomocí přišlo i ministerstvo zemědělství. Tak uvidíme, co letos. Roli hraje také letošní ročník. Jaká bude sklizeň, co do množství i kvality. Každopádně mám informace, že Vinařský fond připravuje jak podzimní, tak předvánoční kampaň na podporu našich vinařů. Se vstupem do 2022 bych pak byl rád kdybychom startovali již s řadou koncepčních aktivit na rozvoj našeho vinařství a podporu našich vinařů tak, jak jsem naznačil výše.

Podpořil český zákazník v době pandemie náš trh, nebo šel po vínech z ciziny?
Tak i tak. Stále je dost, a čím dál více lidí, kteří si najdou cestu za moravským a českým vínem. Povědomí o značce Vína z Moravy, vína z Čech i podle studií Vinařského fondu vzrostlo. I tak chceme vztah k našim vínům a obecně k tuzemské vinařské kultuře posilovat. Bude to potřeba.

Burčák - Ilustrační foto.
Zpožděná úroda. Burčák si lidé na jihu Moravy koupí až koncem srpna

Dost se právě hovoří také o omezení reklamy na alkohol…
S dalšími organizacemi jsme vytvořili úhrn samoregulačních principů. Vymezujeme se proti konzumaci alkoholu spojené s mladistvými, těhotnými ženami, případně dalšími rizikovými skupinami. Obecně před jakoukoliv nepřiměřenou konzumaci, notabene nekvalitního alkoholu, varujeme.

Chci však zdůraznit, že za zásadní v tomto směru považuji prevenci, vzdělávání, informovanost a také důvěru ve zdravý a samostatný úsudek jednotlivce. Nechci se dočkat časů, že celý život pracuji, vychovávám děti, odvádím daně, dodržuji zákony a někdo mi bude diktovat zda a kolik knedlíků si mám dát k vepřové se zelím.

Než se někdo rozhodne totálně paralyzovat náš obor, měl by si vše dobře spočítat a možná se také podívat po světě. Státy jako Švédsko na jedné straně a Holandsko na straně druhé, nám dávají jasný příklad. Zatímco ve Švédsku vede prohibice pouze k rozšíření alkoholové turistiky, vyšší úmrtnosti závislých a podobně, v liberálním Holandsku jsou čísla závislosti pod evropským průměrem.

Když jste hovořil o nejbližších cílech, zmínil jste i Národní vinařské centrum ve Valticích. Jaké s ním máte plány?
Rád bych, aby všechny subjekty, tedy Vinařský fond, Svaz vinařů i Národní vinařské centrum pracovaly v úzké součinnosti. V tomto bych se rád přiblížil právě Rakousku. Cílem je vytvořit komplexní prostor s rozsáhlejšími a logicky rozdělenými službami. Více zatím neprozradím.

Co říkáte na hlasy, že malí a střední vinaři stejně vedení svazu nezajímají?
To je opravdu mýtus. Vidím cestu v synergii. Chci více času trávit mezi vinaři a zdůraznit jim, že z aktivit svazu neprofitují jen jeho členové, ale všichni vinaři. Přímo ve vedení svazu máme ostatně nejen velké vinařské podniky, ale i malé vinaře jako je Kamil Prokeš, Honza Stávek nebo Kuba Šamšula. Klíčové není, jestli je někdo velký nebo malý, ale zda jde cestou slušného a kvalitního podnikání. A zda chce dělat na svém i společném.

Jak to nyní vypadá s vyzráváním hroznů?
Místy jsme teď bojovali s rozsahem srážek, komplikovalo to ošetření vinic. Nicméně výnos i kvalita je, zdá se, ucházející. Teď je třeba ustát zbytek srpna a mít sluníčko v září. Tím bychom stáhli vegetační ztrátu z počátku sezóny. A jakmile vinaři sklidí, řekneme si, jaký je před námi ročník v lahvi.

Káva podraží. Úrodu v Brazílii, která je jejím největším světovým producentem, totiž letos poničily mrazy.
Brazilcům pomrzly kávovníky. Káva nyní skokově zdraží také Čechům

Máte za sebou množství rozhovorů, přestože jste ve funkci tak krátce. Byla nějaká otázka, která vás překvapila?
Nepřekvapila, ale naštvala. A něco jsem si na ní uvědomil. Bylo to v jednom televizním pořadu, kde jsem byl neustále konfrontovaný s tím, proč zrovna víno by mělo mít výsostní postavení z hlediska spotřební daně. Pátý dotaz směřoval k tomu, jestli se opravdu domnívám, že je rozdíl mezi vínem a tabákem. Váhal jsem, byl jsem kousek od tvrdší odpovědi, ale nakonec jsem řekl jen, že ano. Přišlo mi v tu chvíli, že jde více o hlad po konfrontaci než o to, pochopit rozdíl. Celkově mi vadí ta tendence rozštěpit společnost a popuzovat proti sobě lidi. Vidím to jako cestu do pekel. Chci se na tohle připravit a bojovat s tím.

Kde vidíte naše vinařství za pět deset let?
Vidím ho jako sebevědomě fungující obor, který spotřebiteli nabízí produkt, na nějž může být hrdý. A také jako obor, kterému nehází Evropa a úřady klacky pod nohy. Naopak. Podporuje jej, protože si uvědomuje, že jde o součást našeho kulturního dědictví. Zároveň bych byl rád, kdyby o sobě naše vinařství dokázalo říct více. Tedy nejen vytyčit nejtypičtější odrůdy, ale ukázat na klíčové vinice a vlajkové lodi produkující ta nejlepší vína. Vím, jsou to těžká témata směrem dovnitř vinařské obce. Ale chtěl bych, abychom byli schopní tohle našim konzumentům, ale i těm zahraničním, o sobě říci.

KDO JE MARTIN CHLAD?

* Je mu třiačtyřicet let.
* S manželkou a třemi dětmi žije v obci Suchohrdly u Miroslavi na Znojemsku.
* Je vystudovaným středoškolským učitelem. Na fakultě sportovních studií následně složil rigorózní zkoušku v oboru kinatropologie, což je věda zabývající se pohybem, tělovýchovou a sportem.
* V roce 2003 založil firmu, která se zabývá poradenskou a produkční činností.
* Pro Svaz vinařů pracuje od roku 2012 ve funkci marketingového a obchodního ředitele. Letos v červenci ho valná hromada zvolila jeho prezidentem.
* Ve volném čase se rád věnuje rodině, manuálním pracím kolem domu a zahrady a sportu.