Překvapení čekalo na zákazníky některých obchodů u pultů s pečivem. Mnozí zákazníci se divili, jak velká část sortimentu se dopéká přímo v obchodech ze zmrazených polotovarů.  Obchodníci mají totiž podle nové vyhlášky ministerstva zemědělství povinnost nebalené pekařské výrobky dopékané v obchodech ze zmrazených polotovarů nebo prodávané rozmrazené hotové produkty  od 1. srpna odlišovat od čerstvě upečených výrobků.

Situace v regálech

Redakce provedla ve středu   test ve všech klatovských supermarketech. Ve všech navštívených může zákazník u pečiva najít označení. Označení nebylo v prodejně potravin Coop, ale podle prodavaček se v této prodejně rozpékané pečivo neprodává.

„Jsem překvapena, co všechno se na prodejně dopéká," diví se Pavla Kopecká z Klatov. „Změnu v označování pečiva vítám, a pokud mám možnost, raději si vyberu čerstvé pečivo. Uvítala bych větší písmo nebo lepší barevné označení cedulek. Tyto cedulky mi přijdou malé, písmo by mělo být minimálně stejně velké jako cena zboží," dodala Kopecká.

Podobně se pro Deník vyjádřila i Jaroslava Vlková z Příchovic. „Je dobře, že obchodníci musejí zákazníka informovat. Pokud mám možnost, vyhýbám se dopékanému pečivu. Podle mě nevydrží tak dlouho chutné a rychle je „gumové". Rozhodně bych však ráda viděla označení větším písmem," konstatuje Vlková.

Zákazníci se shodují v tom, že raději mají pečivo čerstvé. Deníku to potvrzuje i Klatovan Josef Moravec.  „Je v pořádku, že obchody musejí informovat o tom, že některé pečivo bylo dopečeno na prodejnách. Musím říct, že jsem netušil, kolik zboží se na prodejnách dopéká.  Osobně si raději koupím čerstvý výrobek," řekl Moravec.

Obchodníci vyhlášku respektují

„Dopékané pečivo bylo v regálech již dříve označeno jako „dopečené", ale v návaznosti na nové nařízení se toto označení upravilo tak, aby obsahovalo stanovené informace. Naplnění legislativních požadavků na značení dopékaného pečiva pro nás není problém. Novým značením na téměř 300 prodejnách Albert vznikly náklady, ale cenu pečiva ani jeho nabídku to neovlivnilo," uvedla ředitelka komunikace řetězce Albert Judita Urbánková.

„Pečivo dle nové vyhlášky označujeme. Veškeré výrobky dopékané na filiálkách mají nyní na cenovce poznámku „Vyrobeno ze zmrazeného polotovaru" a sladké pečivo, které je na prodejnu dovezeno ve zmraženém stavu, má poznámku „rozmraženo". Konkrétní názory zákazníků na novou vyhlášku neznáme, ale vzhledem k tomu, že jsme na takové dotazy zákazníků nemuseli v minulosti příliš často odpovídat, nemyslíme si, že toto je zásadní věc, kterou se zákazníci zabývají," sdělila Gabriela Bechynská, mediální zástupkyně prodejen Billa.

Rostislav Kutěj