Až budete v televizi sledovat, jak do vesmíru odlétá raketa Ariane 5, pak věnujte pozornost zejména oběma bočním urychlovacím blokům. Jejich část byla totiž vyrobena v Klatovech. Ve firmě Aerotech Czech v nenápadné budově v bývalém klatovském Kozaku se ale nepodílejí „jen" na výrobě raket. Vznikají tam totiž i díly do leteckých motorů, a tak až poletíte na dovolenou, není vyloučeno, že usednete do Airbusu či Boeingu, jehož část vznikla právě v Klatovech.

Firma Aerotech Czech, ovšem tehdy ještě pod názvem Drosten CZ, byla založena v roce 2005, a to jako dceřiný závod firmy Aerotech Peissenberg, což je firma, která se zabývá výrobou součástek pro letecké turbínové motory. Česko tehdy uspělo v konkurenci Rumunska a Ukrajiny, a to především díky relativní blízkosti německého mateřského závodu a také tomu, že v tomto regionu se snáze najdou kvalifikovaní zaměstnanci hovořící německy. Klatovská firma byla založena za účelem kooperací, kdy se v Klatovech dělaly a stále dělají přípravné operace, v Německu pak speciální procesy.

Motory do letounů

„Podstatná změna nastala v roce 2011, kdy firmu Aerotech Peissenberg, a tím pádem i Aerotech Czech, koupil německý koncern OHB Group, který se zabývá zejména kosmickou výrobou – výrobou družic, raket, zařízení pro odpalovací rampy a podobně. Vedení rozhodlo o podstatném rozšíření výroby, a to v Bavorsku i Klatovech. Konala se jednání, jejichž výsledkem bylo podepsání smluv s britským výrobcem Rolls-Royce na výrobu součástek pro jeho motory. Tento projekt od počátku předpokládal, že 70 procent nasmlouvaného objemu výroby se bude dělat v Klatovech, a zbývajících 30 procent zajistí Aerotech Peissenberg. Už zhruba půl roku tedy běží přípravné práce a cílem je, abychom ještě letos vyrobili zkušební kusy, které projdou ověřením u Rolls-Royce. Poté co dostaneme schválení, tak se rozjede sériová výroba. Půjde to do letounů Airbus i Boeing," informoval Deník jednatel společnosti Aerotech Czech Klatovy Petr Malček.

Kryty na rakety

To ale není zdaleka vše, co se ve městě pod Černou věží s novým majitelem změnilo. Na konci roku 2011 padlo také rozhodnutí přeložit do Klatov montáž aerodynamických krytů pro rakety Ariane 5 vesmírného programu Evropské vesmírné agentury. Projekt byl odstartován před rokem, vloni v červenci klatovská společnost vyslala pět svých dělníků do Augsburgu k firmě MT Aerospace na zaškolení. Byli tam do listopadu, pak se převedla výroba do Klatov a letos v lednu expedovali první dodávku.

„Tam je to poněkud jiný charakter výroby než u leteckých motorů, jde o nýtovanou konstrukci z duralových plechů a obrobků. My tady vyrábíme segmenty, které putují do Augsburgu, kde firma MT Aerospace provádí povlakování speciální termoizolační pěnou, a poté jsou tyto segmenty expedovány do Francouzské Guyany, kde je konečná montáž raket Ariane 5. Ty se skládají ze tří částí – centrální rakety a dvou pomocných motorů na boku. Pomocné motory jsou 60 metrů vysoké ocelové válce, které jsou k hlavní raketě připevněny kovovými obručemi. My v Klatovech vyrábíme aerodynamický kryt na tyto obruče," vysvětlil Malček.

„Tyto projekty jsou významné zejména svým přínosem pro rozvoj českého leteckého a kosmického průmyslu," okomentoval aktivity klatovské společnosti Petr Očko, pověřený řízením agentury pro podporu podnikání a investic CzechInvest.

Lidé z okolí

V současné době má Aerotech Czech Klatovy 38 zaměstnanců, na které jsou kladeny poměrně vysoké nároky, neboť v této branži se každá chyba tvrdě vymstí. „Pracuji tu šestým rokem. Pocit zodpovědnosti je tu silný, protože jde o díly do leteckých motorů a ty dopady by mohly být strašlivé," připustil při návštěvě Deníku v továrně kontrolor Vladimír Končický z Bezděkova. Není sám, kdo to má do práce blízko. „Dělníci jsou z Klatov a okolí, nejvzdálenější dojíždí z Dobřan. Technici jsou dílem z Klatovska, dílem z Plzně. A já jsem z Prahy. Co se týče ohodnocení, tak myslím, že na klatovské poměry nabízíme slušné platové podmínky i nadstandardně slušné zacházení," řekl Malček, který se shoduje se svým podřízeným v tom, že jeho firma musí odvádět mimořádně pečlivou práci. Každá chyba by totiž mohla mít osudové následky, mohla by totiž znamenat například pád letadla. A smrt stovek lidí.

Zloději mají smůlu

I když se v Aerotechu vyrábějí součástky do letadel a do raket a ceny výkovků, z nichž se dělají, se pohybují v řádech desítek až stovek tisíc korun, zloději kovů, trápící celou republiku, by tady zplakali nad výdělkem. „Zlato, platinu a podobné kovy tu rozhodně nemáme. Komponenty raket se vyrábí ze slitin hliníku. Díly leteckých motorů jsou ze strojařského hlediska exotické, kdy je tam hodně slitin niklu, hodně slitin titanu a naopak velmi málo oceli, hliník dokonce žádný. Mám-li být konkrétní, pak součástky kompresorů jsou z titanu, protože tam je pracovní teplota zhruba 500 stupňů, součástky do turbíny jsou ze slitin niklu, protože tam je pracovní teplota zhruba 1600 stupňů. Běžná ocel při těchto teplotách teče," vysvětlil Malček a dodal: „Právě díky tomu, že vyrábíme z těchto kovů, tak mají zloději smůlu. I kdyby nám něco ukradli, tak to nikde ve sběrně neprodají. I my musíme veškerý odpad, který vznikne při obrábění, vracet zpět do zahraničí, mimo jiné právě proto, že ho u nás nikdo nevykupuje."