V průběžném pořadí šampionátu se úřadující mistr Evropy z Vrhavče dělí o první místo s dalším Čechem Václavem Fejfarem, který ve Francii zvítězil.

Po druhém nejrychlejším kole v tréninku dojel v sobotní první rozjížďce Výborný třetí. „Tato trat je velmi specifická svým jílovitým povrchem. Když je suchý, nechá se na něm jet poměrně rychle, má dobrou přilnavost. Ale jakmile se trať trochu pokropí vodou, což se dělá kvůli snížení prašnosti, je kluzký a nevyzpytatelný. A nám právě trať polili hodně. Je tam dlouhá rovinka od startu, zakončená levou zatáčkou proti „vantu". Tam když člověk jede na „vytočenou" čtyřku a má hledat brzdný bod a je to kluzké, je to tam docela nebezpečné. Na písčitém povrchu to tolik nevadí, ale když je to ujetý jíl, tak i na té rovince, když se šlápne na plyn, auto prostě nejede rovně. A tak vypadala celá první rozjížďka," popsal začátek závodu Výborný.

Jeho tým řešil i problémy s pneumatikami. „Byla to pro nás trochu loterie, poněvadž jsme letos ještě nesehnali dostatečné finanční prostředky, abychom si mohli dovolit koupit ty nejlepší pneumatiky. Takže zkoušíme různé jiné cenově dostupnější značky, jestli by to pro nás bylo schůdné," vysvětlil Výborný.

V neděli byly na programu další dvě rozjížďky a finále. Ve druhé rozjížďce dojel Výborný druhý za Fejfarem, který měl po vítězství v první rozjížďce už zajištěné první místo ve finále a do třetí rozjížďky už nastoupit nemusel. „Já jsem ještě bojoval o druhé místo na postavení do finále a tuto rozjížďku se mi povedlo i přes pár kontaktů vyhrát," uvedl Výborný.

START Z DRUHÉ POZICE

Do finále postupuje deset jezdců, kteří startují tři vedle sebe v první řadě, za nimi dva ve druhé, tři ve třetí a dva ve čtvrté řadě. Vítězstvím v poslední rozjížďce si Výborný zajistil do finálové jízdy právo druhého výběru místa v první startovní řadě.

„Tam jsem trochu zaváhal, protože jsme si vybral prostředek, jako druhé nejlepší místo. Ale když už jsme stáli na startu, všiml jsem si, že střed není úplně optimální, přímo v mojí stopě byl totiž mokrý pruh, zatímco vedle měli sucho. Naštěstí se na startu poměrně dlouho čekalo, takže to trochu oschlo, přesto to nebylo dobré. Takže jsem odstartoval, „prohrabal jsem" a klesl na čtvrté místo," připustil Výborný, který se ale hned v první kole dokázal poměrně dramaticky dostat před Litevce Pleskovase na třetí pozici.

„Když jsem ho předjížděl, měli jsme kontakt a mě se otevřely dveře u řidiče. Opřely se o jeho nárazník, nevím, jak se to stalo, ale ty dveře se prostě za jízdy otevřely. Takže jsem musel ještě řešit, co s dveřmi, protože kdyby mi je urazil nebo se mi je nepodařilo zavřít, znamenalo by to pro mě stop," popisoval už s úsměvem Výborný.

„Dveře se mi nějak zavřít podařilo, pak jsem dojel Aleše Fučíka. O zatáčku dál se mi povedlo to „dát" pěkně na vnitřek a na výjezdu jsem byl o něco rychlejší, takže předním nárazníkem jsem se dostal někam do půlky jeho auta a jelikož další zatáčky byly doleva a já byl na vnitřku, využil jsem toho a předjel jsem ho," pokračoval v popisu finálové jízdy Výborný, který se pak soustředil už na udržení druhého místa.

„Tím, jak jsme se tam různě pošťuchovali, si Fejfar vytvořil dostatečný náskok. Navíc jsme měli trochu problémy s elektronikou. Trápilo nás dobíjení, dvakrát jsme měnili alternátor, ale auto prostě po zhruba pěti kolech přestávalo dobíjet. Pro mě tedy bylo důležitější hlídat si druhou pozici než se za každou cenu snažit dotáhnout to na první. Do cíle jsem naštěstí dojel, ale v cíli to „odešlo", ale to už bylo jedno," smál se Výborný.

ZBÝVAJÍ ČTYŘI ZÁVODY

Do konce seriálu ME zbývají ještě čtyři závody, podnik ve zhruba 1500 kilometrů vzdáleném St. Georges de Montaigu byl pro jezdce z Čech náročný i na dopravu.

„Tam jsme jeli asi dvacet jedna hodin, zpět dvacet dva hodin v kuse. Je to náročné na fyzičku i na peníze, jen cesta tam a zpět vyjde na cca padesát tisíc korun. Při řízení se střídáme, jezdíme celou trasu najednou. Už se stalo, že někdo odstavil autobus, v noci mu tam „foukli" rajský plyn a ráno se vzbudil bez peněz. A to se může stát kdekoliv. Takže raději jezdíme celou cestu najednou, než abychom někde stáli. Teď mě navíc hodně lidí odrazovalo kvůli situaci ohledně teroristických útoků ve Francii, ale na to člověk nemůže dát, to bychom nemohli jet nikam," konstatoval vrhavečský autokrosař.

Další závody se jedou v Přerově, u Balatonu v Maďarsku, v Itálii a opět ve Francii. „Už je to ale mnohem blíže, vše je to do sedmi set kilometrů," uvedl Výborný, pro kterého nebude obhajoba titulu mistra Evropy jednoduchá.

„Zatím můžeme být s výsledky spokojeni, co závod, to „bedna", nejhůře jsme byli třetí. I přesto, že jsme postavili nové auto a čekali jsme, že mohou nastat nějaké technické problémy, jak už to bývá, když auto není do nové sezony ještě pořádně vyzkoušené. Zatím ale to musím zaklepat na dřevo, auto funguje, celý tým funguje na sto procent. Právě týmu patří to největší poděkování, protože příprava na závod je stále náročnější. Po každém závodě je auto nutné s trochou nadsázky celé rozebrat, hlavně komponenty jako jsou převodovka nebo diferenciály, vše překontrolovat, případně repasovat. Prozatím je to dobré, ale je třeba stát nohama na zemi. Závody se vyhrávají až v cíli a kdykoli může kdokoli překvapit, může přijít smůla, ještě je vše otevřené," uzavřel Výborný.

Další závod ME divize Touring Autocross se jede 13. a 14. srpna v Přerově.

David Kojan