VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vášeň k motorkám ho přivedla mezi světové mechaniky

Bolešiny - Rozhovor s Františkem Michalem z Bolešin, který jen tak pro radost pomáhal kamarádovi na závodech a dnes je mechanikem tovární stáje KTM.

22.2.2013
SDÍLEJ:

František Michal.Foto: archiv F. Michala

František Michal (39) z Bolešin nedaleko Klatov zasvětil celý život motocyklům. V motokrosu se prosadil mezi nejlepší jezdce v českém šampionátu, ale přesto se už v 27 letech dal na dráhu mechanika. A dokázal se vypracovat mezi elitu. Dělal mechanika několika špičkovým jezdcům a teď je jako jediný Čech dokonce mechanikem tovární stáje KTM. S ní se jako řidič doprovodného kamionu zúčastnil nedávné Rally Dakar a přispěl k tomu, že Francouz Despres a další borci na KTM včetně Slováka Jakeše, Michalova kamaráda, obsadili v kategorii motocyklů prvních pět míst. Se sympaťákem z Bolešin, který si i přes své úspěchy na nic nehraje, si Deník povídal nejen o jeho začátcích i plánech, ale i třeba o tom, jak se při tak náročné práci dá relaxovat.

Kdy jste poprvé přičichl k motosportu?

Už jako malý, protože táta jezdil a byl do toho zapálený. Už od tří čtyř let jsem se jezdil koukat na motokrosy a někdy už od jedenácti jsem začal jezdit sám. Jezdil jsem do 26 let a v českém mistrovství jsem se dokázal v některých závodech prosadit mezi nejlepší pětku. To tu jezdili Kovář, Kučírek, Krajčovič či Jihoafričan Dagmore, který byl dokonce třetí na mistrovství světa, takže to nebylo špatné.

I přesto jste ale začal brzy působit na závodech jako mechanik…

Já jsem se v Plzni vyučil automechanikem a měl jsem k tomu blízko, protože jsem měl motorky pořád doma a sám jsem si je připravoval. Doma jsem s tátou dělal i auta, čímž jsme si vydělávali na sport. No a v sedmadvaceti jsem začal jezdit s Michalem Kadlečkem, absolvoval jsem s ním pár podniků mistrovství světa. Jezdil jsem s ním jen jako kámoš, za nic, ale začalo mě to bavit. Seznámil jsem se s jedním českým emigrantem, jenž žil v Německu, a ten mě seznámil se závodníkem Jochenem Jasinskim, kterému jsem dělal mechanika od roku 1998 do roku 2000. Jochen tehdy jezdil za velmi známý německý tým Honda Racing Sarholz Team, za který jezdili borci, kteří se v mistrovství světa běžně celkově umisťovali do pátého místa. On sám byl v roce 1999 celkově devátý. No a tím to začalo.

Jaké byly další štace?

Pak jsem dělal mechanika Jiřímu Čepelákovi v týmu Yamaha Kurz, kde jsem ale byl jen rok, a v roce 2002 jsem znovu začal spolupracovat s Michalem Kadlečkem. To už jsme ale byli oba profesionálové, já mechanik a on jezdec. Tehdy jezdil za Husqvarnu. Od roku 2003 do roku 2006 jsem s ním byl u švýcarského týmu YAMAHA KS, který měl určitou tovární podporu. V roce 2007 jsem si odpočinul, v roce 2008 jsem jezdil s Honzou Brabcem jen tak po republice. V roce 2009 jsem začal dělat opět pro Sarholze, kde jsem začínal, ovšem už ne na Hondě, ale na KTM. Tam jsem strávil rok. V roce 2010 jsem dělal pro Yamaha Monster Factory Team, pro Belgičana Ken De Dyckera , což je hodně známé jméno. Do poloviny sezony jsme dokonce byli ve vedení mistrovství světa, jenže pak přišel velký pád, zranění a celkově skončil šestý. V roce 2011 ten tým jako takový přešel celý na Husqvarnu a já šel kvůli týmovému šéfovi Ilariovi Riccimu s nimi. Tam ale úspěchy moc nebyly. V roce 2012 jsem začal dělat pro KTM Factory, konkrétně pro Tadeusze Blazusiaka, pro něhož dělám dodnes.

Pro Poláka Blazusiaka, což je v motoristickém sportu známé jméno, děláte mechanika už druhým rokem. Jak je to náročné? Co všechno musíte dělat?

Za prvé je to všechno o vysoké profesionalitě. Veškeré emoce musejí jít stranou. Můžeš se chovat jen tak, jak máš určeno ve smlouvě, nebo co říká sice nepsaná, ale daná etika. On je megahvězda, kterou poznávají i lidé na ulici. Stalo se mu to i v Las Vegas, což je neskutečné. On jako člověk je ale naprosto bezproblémový, pokud ty se chováš tak, jak to má být, a on má vše nastaveno tak, jak si to představuje. Dnes už mohu říct, že jsme se celkem spřátelili.

Kolik obnáší vaše práce cestování?

Hodně. Jezdíme mistrovství Ameriky, takže jen pro představu – jen za loňský rok jsem nalétal 98 tisíc leteckých mil. Plus k tomu nějaké to cestování po Americe. Tam buď také létáme, nebo, když jsou závody nedaleko, jedeme sprinterem a motorky veze kamion. Když ale kamion nejede, tak sednu do sprintera a vezu je já. Stalo se mi, že takhle jsem jel z kalifornského San Diega až na kanadské hranice, takže jsem musel Spojené státy projet odspodu až nahoru a zpět.

Nedávno jste se vrátil z Rally Dakar, kde jste řídil doprovodný kamion KTM. Jaký to byl zážitek?

Vždy jsem dělal jen pro motokros, vloni jsem byl poprvé v enduro motokrosu. Dakar, to byla úplně nová zkušenost, nic takového jsem nikdy nezažil. Dakar se vymyká všemu. Je to patnáct dní boje o přežití. Denně spíš maximálně tři čtyři hodiny a přitom řídíš až patnáct hodin za den. Do toho musíš pracovat jako mechanik. Musíš zůstat profesionální, nesmíš do toho tahat svoje emoce, únavu, nic. Vše podřizuješ týmu a výsledku. A když se to povede, tak to dopadne tak, jako se to podařilo nám, tedy že jsme získali prvních pět pozic. To je opravdu masakr (smích).

Když už jsme nakousli Dakar, tak na chvíli odbočím od motocyklů ke kamionům. Tady v Čechách se hodně propíraly spory mezi českými truckery. Vnímali jste je tam při závodě, probíralo se to nějak mezi účastníky?

To je vždy takové spíš národní téma, taková rivalita je mezi jezdci i v jiných národech. Nevím, proč stojí Loprais na jedné straně a zbylí čeští piloti na druhé, ty informace nemám, ale je třeba si uvědomit, že jde o obrovské peníze. Mluvil jsem na Dakaru třeba s jedním z řidičů kamionu a ten mi říkal, že ho ten výlet stál s jednou tatrou padesát milionů korun. Takže to napětí je podle mě kvůli těmto obrovských prachům. Jinak to jsou fantastičtí kluci. Vezměte si, že oni do etap vyjíždějí jako poslední, tedy až okolo 11. či 12. hodiny, a do bivaků se vracejí až okolo druhé třetí hodiny ráno. A teprve pak na autech začínají dělat, navíc pod nimi leží třeba v písečné bouři. To je neskutečné.

Vraťme se ještě k vám. Trvalé bydliště máte v Bolešinech, ale kde vlastně žijete, když jste mechanik KTM?

Mám velkou výhodu v tom, že základna firmy je sice v Rakousku, ale jen dvě hodiny odsud. Pokud nemáme závody, tak jsem od pondělí do pátku tam a v pátek se vracím domů. No, a pokud jsou závody, tak sice třeba na čtrnáct dní letím do Ameriky, ale pak mám týden volno. Takže to není žádný masakr, ale jde to.

Pracoval jste v různých stájích po světě. Kolika jazyky se domluvíte?

Mluvím celkem slušně německy, schopně anglicky a domluvím se i italsky, protože jsem tam strávil dva roky. Kromě toho mluvím česky a ve škole jsem se učil rusky (smích).

Ve své branži jste dosáhl toho, co málokterý Čech. Je to pro vás závazek? A jaké máte další cíle?

Závazek je to obrovský, a to vůči tomu týmu, který ti umožní vykonávat práci, na kterou je, dá se říci, fronta. Na takovou pozici se dostat, to je priorita každého mechanika, a dál už to asi nejde. Další metou by bylo dělat nějakého manažera v týmu, to by bylo super.

Jste rozvedený a máte dvanáctiletou dceru. Máte na ni čas? A máte čas na relaxování?

Relaxuji právě s dcerou, s níž se snažím v Bolešinech trávit veškerý volný čas. Já i dcera máme svoje motorky a jezdíme spolu na vyjížďky do lesa. Jezdí se mnou i na závody a baví ji to. Kromě toho bazén, sauna… Relaxovat dokáži perfektně, líný jsem krásně (smích).

Autor: Milan Kilián

22.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Ač neměl smlouvu, dál v bytě bydlel. Vystěhovali ho strážníci

Ilustrační foto

Tucet regionálních knih pod vánoční stromek

FOTO: Město Sušice trvá na 24hodinové chirurgické ambulanci

Sušice – Velký zájem vzbudilo středeční jednání sušického zastupitelstva, kde se řešila budoucnost tamní nemocnice.

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Kolik budou stát Vánoce? Za rybu i cukroví si připlatíme

Plzeňský kraj – Do Štědrého dne zbývá měsíc. Jak jsou na tom letos ceny?

Mají problémy kvůli drogám

Klatovsko – Dva muži z Klatovska se dostali do problémů s policií kvůli drogám a nyní byli obviněni.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT