Rallye, která v mnohém změnila náš zaběhnutý stereotyp domácích automobilových soutěží, ale také pootevřela pohled do světa, který byl pro většinu našich lidí tehdy neznámý.

Rallye Wiesbaden patřila svého času k největším a nejznámějším automobilovým soutěžím v Německu. Byla také dlouhá léta součástí mistrovství Evropy. Jejími nejzářivějšími ročníky byly ty, kdy její historie byla spojena se Šumavou, městem Klatovy a Pošumavským automotoklubem.

Jak se dostala tato věhlasná soutěž z lázeňského Wiesbadenu až na západ Čech?

Rallye Wiesbaden má dlouhou tradici. Její první ročník startoval již v roce 1921. Po druhé světové válce její tradice ožila v roce 1951 a rychle se ocitla na výsluní. Avšak ohromný rozvoj motorismu v šedesátých letech způsobil, že pro soutěžní vozy a jejich soutěže nezbylo na silnicích Hesenska místo.

Zemská vláda další ročníky soutěže nepovolila. A tak funkcionáři wiesbadenského autoklubu hledali jinde. Našli zemi zaslíbenou. A sice Československo. Nejdříve to zkusili v jihočeském Písku a potom již nic nebránilo tomu připravit další ročník ve spolupráci s Pošumavským automotoklubem v Klatovech.

Ilustrační foto
Kašperské Hory nastřílely doma svému soupeři osm branek

Tady se odjely ony legendární ročníky, o kterých se mluvilo, mluví a bude ještě hodně dlouho mluvit. Byly to pověstné tratě s rychlostními průměry v nočních sprint etapách přes osmdesát kilometrů za hodinu, s pavučinou tratě, která přiváděla navigátory k zoufalství. A to díky desítkám chytáků průjezdních kontrol. Servisní místa? Žádná. Přestávky na občerstvení? Žádné. Pomoc mechanických vozů? Kdo si co sehnal. Jídlo? Naposledy v šest večer v klatovském hotelu Bílá růže a potom až v dalekém cíli. Měnit poškozené a opotřebované díly na voze? Kdepak.

Taková byla atmosféra těchto rallye. Proto se dnes Rallye Wiesbaden již po několik let vrací „na místo činu,“ aby s typy vozidel, které tenkrát brázdily Šumavou a Pošumavím, připomínala slávu „Wiesbadenu“ i dnes. Byť je to ve formě „Jízdy pravidelnosti“. Skvělá atmosféra, nádherná auta a nostalgické vzpomínky. Bude na co se dívat, bude to stát za to.

První etapa letošního ročníku začíná ve čtvrtek ve 13.00 hodin v německém městě Eschenfelden. Cíl je pak na náměstí Republiky v Plzni. Čtvrteční etapa měří 256 km a přihlášené posádky lačnící po vítězství musí absolvovat sedm zvláštních zkoušek o délce 96 km.

Páteční etapa začíná v západočeské metropoli v 8.00 hodin z parkoviště stadionu Viktorie Plzeň. Cíl je v Regensburgu. Přestávka pak v Klatovech na Erbenově náměstí (od 12.14 hodin).

Poslední, třetí etapa se jede z Regensburgu až do Wiesbadenu. Očekávaný a slavnostní dojezd je před lázeňským domem ve Wiesbadenu v 17.11 hodin. Celková délka trati je přes 1000 km a distance zvláštních zkoušek atakuje hranici 385 km. Harmonogram včetně map všech tří etap najdete na stránkách www.pamk.cz.

P. Bendl, J. Rubáš, M. Mangl