Posádka Jan Talaš – Zbyněk Pils už nějakou tu dobu tvoří na českých tratích nerozlučnou dvojici, když oba borci spolu sousedí v kokpitu rallyového speciálu až na pár výjimek už od roku 2011. Za tu dobu se Jan Talaš pod diktátem zkušenějšího Zbyňka Pilse dokázal probojovat napříč mládežnickou kategorií až k loňskému titulu mistra České republiky v asi nejnabitější třídě 6 a jeho Peugeot 208 R2 byl v konečném součtu vůbec nejrychlejší dvoukolkou absolutního pořadí.

Základ tohoto úspěchu byl položen už dříve, a sice v roce 2015, kdy tehdy velmi mladá posádka získala titul vicemistra ČR ve Sprintrallye ve třídě 7. Prvenství jim uniklo po třech vítězstvích v sezoně skutečně jen o vlásek.

Sportovním náčiním dravé dvojice tehdy byla téměř sériová Škoda Fabia. V roce 2016 se duo Talaš – Pils opět muselo posunout dál ve své kariéře, a tak přišly konečně na řadu vytoužené starty v prestižním seriálu mezinárodního MČR.

Volba padla opět na osvědčenou fabii, která si ale dvakrát v sezoně postavila hlavu. Po dvou odstoupeních a třech bednách zbyla na posádku bronzová medaile v konečném pořadí třídy.

OTÁZKY, JAKÝM SMĚREM SE UBÍRAT DÁLE

Klatovský soutěžák ale vzhledem ke svému nízkému věku potřeboval další posun. Stařičká fabia začínala dosluhovat a navíc by pilotovi další růst už nepřinesla. A tak se začalo v týmu řešit, kam dál ubírat kroky ve skvěle rozjeté kariéře.

V roce 2017 však musela posádka absentovat, aby se podařilo zajistit kvalitní a konkurenceschopný závodní stroj pro další rozvoj talentovaného jezdce.

Týmu se podařilo pro rok 2018 sehnat prostředky na koupi vlastního špičkového speciálu francouzské provenience – Peugeotu 208 R2. Tento ryze sportovní vůz je v současné době asi tím nejlepším, co se dá ve třídě 6 pilotovat a i vzhledem k obrovské konkurenci, která u nás ve třídě nejrychlejších dvoukolek panuje, to byla z hlediska prokázání pilotova potenciálu skvělá volba.

ÚVODNÍ STŘÍBRO JAKO DŮKAZ SKVĚLÉ SEZONY

Po anabázi s přihlášením vozu a vpuštěním zbrusu nového stroje na české tratě a následné technické poruše přišel konečně ostrý, byť teprve jen tréninkový, start na Sprintrallye Kopná.

Stříbro bylo při první skutečné konfrontaci s novým závodním speciálem předzvěstí skvělé sezony. V následujících pěti závodech MMČR dokázala dvojice Talaš – Pils opět dojet bezpečně do cíle a v celkovém součtu vyhráli v opravdu nabité konkurenci mnohem zkušenějších posádek celkovou klasifikaci.

S přehledem ovládli nejen svou třídu 6, a stali se tak právem mistry České republiky, ale navíc jako bonus také získali prvenství v prestižním Peugeot Rally Cupu. Tím si zajistili finanční odměnu od promotéra seriálu, kterou proměnili v jednorázový start se špičkovou Škodou Fabia R5 na Setkání mistrů v Sosnové v závěru roku. A tady se ukázalo, že ani nejvyšší specifikace vozu R5, by nedělala klatovskému pilotovi problém.

ZMĚNA STRÁŽÍ NA POZICI NAVIGÁTORA

Kam se ale efektivně posunout dál po zisku titulu mistrů ČR? Cest je několik, ale tou nejvíce prospěšnou se zdá být účast v seriálu mistrovství Evropy 2019. Zde je pochopitelně vypsána i kategorie juniorů a právě sem by se měly ubírat další kroky v kariéře nadějného českého pilota, pro kterého nebude nový jen kontinentální šampionát, ale letos vedle něj na sedadlo spolujezdce premiérově usedne i nový navigátor – Ondřej Krajča.

Ten v minulosti krotil už několik mladých jezdců, které dokázal výkonnostně posunout, a nyní nahrazuje Zbyňka Pilse, kterého čekají příjemné povinnosti v podobě starání se o čerstvě narozeného potomka. Za dosavadní spolupráci mu patří od celého týmu obrovské poděkování.

Nově složená posádka Talaš – Krajča získala od Autoklubu České republiky pro rok 2019 status reprezentantů naší země a v plánu je pět ze šesti závodů vypsaného juniorského mistrovství Evropy.

Do tohoto našlapaného seriálu plného mladých dravců z různých koutů světa jsou zařazeny tři šotoliny na Azorech, v Polsku a Lotyšsku, přičemž právě v Lotyšsku by měl z logistických důvodů klatovský Peugeot 208 R2 absentovat, a tři asfaltové podniky na Kanárských ostrovech, v Itálii a samozřejmě také domácí Barum Czech Rallye Zlín, která bude letos zřejmě jediným domácím startem klatovského pilota.

BUDOU ÚSPĚŠNÍ?

Kolik šampaňského v roce 2019 poteče, na to si musíme ještě počkat, každopádně už teď můžeme držet pěsti posádce Jan Talaš – Ondřej Krajča a věřme, že skvěle nastartovaná kariéra obou borců bude i dále strmě stoupat, třeba jednou až k titulu mistra Evropy. Na to jsou potřeba hlavně finance a tým velmi rád přivítá nové sponzory, kteří by chtěli být spojeni s úspěchy nesporného talentu českého rallysportu z Klatov.

Adam Blahouš

Klatovy (na archivním snímku v bílém) remizovaly 0:0.
Divizní Klatovy vybojovaly dva body. V penaltách zazářil fantom Rojík