Večerem provázel Jan Suda, který na pódium nejdříve pozval předsedu PAMK Jiřího Valentu. Ten členům PAMK, ale hlavně pozvaným hostům, představil současné aktivity PAMK a jeho budoucí plány. K přítomným z pódia promluvili také starosta města Klatovy Rudolf Salvetr, generální sekretář Autoklubu ČR Adam Eliáš a ředitel Rally Wiesbaden Norbert Seezer. Po oceňování všech, kteří se svojí prací přičinili o úspěchy PAMK si lidé zavzpomínali na největší počiny PAMK v jeho devadesátileté historii v referátu Petra Bendla, autora několika publikací o historii PAMK a jeho soutěží.

1964 – PRVNÍ RALLYE

„V začátcích bylo hlavní náplní klubu vylepšování a vyasfaltování silnic v okolí Klatov a sjednávání různých výhod pro motoristy, jako byla např. sleva na benzín pro členy klubu. Klub pořádal řadu společenských akcí a navazoval první mezinárodní styky. Sportovní aktivity začal klub vyvíjet až po druhé světové válce. To už nesl jméno Pošumavský auto moto klub Klatovy. Začaly se pořádat motocyklové soutěže a v roce 1964 uspořádal klub první automobilovou soutěž. Nejprve jen pro členy klubu, ale nakonec se z toho stala republiková soutěž. Vznikla Rallye Šumava," shrnul Bendl stručně počátek motorismu a motoristického sportu v Klatovech ve svém článku na stránkách PAMK.

Pořadatelům z PAMK stačilo jen několik málo výborně připravených ročníků Rallae Šumava a už dostali možnost pořádat Rallye Vltava, závod mistrovství Evropy. „V té době se ještě nepořádalo mistrovství světa, takže šlo o nejvyšší úroveň automobilového sportu na světě. A přicházely i další nabídky. Rallye Wiesbaden, Marktredwitz Rallye, spolupráce při pořádání Rallye London – Mexiko, London – Sydney, Rallye Bayerwald, několik sezon byla Rallye Šumava zařazena do mistrovství Německa, Camel Trophy a řada dalších," vzpomínal na zásluhy členů PAMK Bendl.

Rallye Vltava se v Klatovech jela v letech 1969 až 1974, pak byla přestěhována do Mladé Boleslavi a změnila název. Na její odkaz navázali organizátoři z PAMK v roce 1990 prvním ročníkem Historic Vltava Rallye.

RALLYE ŠUMAVA V ME

Součástí mistrovství Evropy byla v letech 1997 – 2003 i Rallye Šumava, která byla později ještě několikrát zařazena do Evropského poháru, naposledy v roce 2012, a pro svoji oblíbenost také do německého a rakouského šampionátu. „Pro někoho to byla možná prestiž, ale měli jsme vždy ten nejnižší koeficient a evropská špička k nám stejně nepřijela. Jediné, co to přineslo, byly zvýšené náklady, nejenom pro nás pořadatele, ale také pro posádky, které musely platit vyšší startovné. Od roku 2014 se rallye Šumava jezdí už jen jako MČR a podle počtu posádek, kterých jsme měli letos dohromady 160, to byl krok správným směrem. Evropskou prestiž si užíváme u Historic Vltava Rally, která je součástí ME, což je nejvíc, co může být, protože MS historici nejezdí," řekl k nedávné historii Valenta.

IKONY PAMK

Do Klatov zásluhou PAMK a jejich soutěží jezdí a jezdily význačné osobnosti z řad jezdců, motoristických funkcionářů z celé Evropy, ale i osobnosti společenského a politického světa. V neposlední řadě se nesmí zapomenout na tisíce diváků, kteří se v době konání akcí na Klatovsko sjedou a z jejich přítomnosti těží tamní obchodníci i samotná města. „Všem členům, kteří klubem za devět desítek let prošli, se sluší poděkovat. Chtěl bych zmínit, ale tři jména, která vešla do dějin PAMK a zůstávají tam zapsána velkými písmeny – první předseda PAC František Svoboda, Bohuslav Jerman, který otočil kormidlo klubu sportovním směrem a Pavel Babka, který svojí pracovitostí a diplomacií dovedl PAMK k metám nejvyšším," uzavřel pohled do historie Bendl.

PAMK NENÍ JEN RALLYE

Blyštivá je ale i současnost klubu. Rallye Šumava Klatovy, součást MČR, se letos jela už pojednapadesáté a závod ME historických automobilů Historic Vltava Rallye měl letos na programu jubilejní 25. ročník. Kromě těchto dvou nejznámějších podniků se PAMK angažuje na sportovním poli i v dalších akcích. „Pořádáme průjezd ČR účastníků Rallye Wiesbaden, ale účastníme se i dalších podniků MČR, ať už je to Rally Agropa v Pačejově, Rallye Český Krumlov, Rally Příbram a byli jsme i na Barum Rally. Letos jsme si po roční přestávce zopakovali také pořádání závodů do vrchu, které se konají v Prachaticích, protože v okolí Klatov není kopec, který by vyhovoval parametrům mistrovství ČR automobilových závodů do vrchu," přidal výčet dalších sportovních aktivit Valenta.

MYSLÍ NA BEZPEČNOST

Část členů PAMK je organizována v Historic clubu PAMK Klatovy v AČR, který každoročně pořádá setkání majitelů veteránů a historických vozů a jejich spanilou jízdu Klatovskem. Klub nezapomíná ani na práci s mládeží a bezpečnostní osvětu. „Na sportovním poli podporujeme mladé motokrosaře a snažíme se spolupracovat i se školami, pro které pořádáme akce bezpečnostního charakteru, kde se snažíme učit děti pohybovat se bezpečně v silničním provozu. Novinkou je škola bezpečné jízdy, kterou provozujeme v areálu rozvojové zóny v Janovicích nad Úhlavou, kde od nového roku budeme pořádat pravidelné kurzy pro jednotlivce i pro firmy, aby se řidiči naučili ovládat vozidla v krizových situacích," popsal další aktivity Valenta.

A jaké má přání předseda PAMK do dalších let? „Chtěl bych do autoklubu přivést ještě víc lidí, hlavně mladých, kteří by se postarali o budoucnost, protože věkový průměr členů není úplně radostný. Máme také problém s moderními technologiemi, zápasíme s webem, facebookem. V těchto věcech by nám mladí mohli pomoci. V dnešní době se už bez těchto věcí neobejdeme. Co se týká tratí a rychlostních zkoušek, tam už toho moc nevymyslíme, v oblasti bezpečnosti víceméně určujeme trend. Zlepšovat se ale ještě můžeme ve společenské oblasti a rezervy máme také v propagaci, na kterou bychom se chtěli více zaměřit i v souvislosti se školou bezpečné jízdy nebo práce s mládeží," odhalil nejbližší plány PAMK Valenta.

Pořadatelé už znají termín 52. ročníku Rallye Šumava Klatovy a 26. ročníku Historic Vltava Rallye, závody se pojedou 21. a 22. dubna 2017.