Kdyby měl nyní šéf klatovských dopravních policistů narozeniny, dostal by k nim krásný dárek v podobě statistiky nehodovosti za první pololetí. Na silnicích totiž zahynul jen jeden člověk, což je nejméně od roku 1997, od kdy se na Klatovsku zpracovává podrobná statistika. Kromě paní Štěstěny k tomu přispěla i zvýšená aktivita policistů, kteří se i díky článkům v Deníku zaměřili na nejkritičtější úseky.

Hlášeno 187 nehod

„Policii ČR na Klatovsku bylo nahlášeno za I. pololetí roku 2010 celkem 187 dopravních nehod, při kterých byla jedna osoba usmrcena, 12 těžce zraněno a 110 zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda je ve výši 16 951 100 korun,“ zbilancovala prvních šest letošních měsíců Dana Ladmanová z klatovské policie. Výrazný pokles oproti loňsku je v kolonce mrtvých, jichž bylo vloni za první pololetí i kvůli tragické nehodě v Lubech celkem osm. Ubylo i zraněných.

Policie v akci

„Vzhledem k tomu, že loňský rok byl opravdu tragický, tak jsme udělali rozbor dopravních nehod se smrtelnými a těžkými zraněními a vytipovali jsme v okrese Klatovy tři nejproblematičtější místa, kterým jsme se začali věnovat. Jde o silnici I/27, konkrétně zatáčku před obcí Kokšín. Informovali jsme správce komunikace, nechali jsme prověřit sklon a především doplnit dopravní značení. Soustředíme tam výkon služby, ovšem sedmadvacítku měříme už od Klatov až po Červené Poříčí,“ upozornil nezodpovědné řidiče vedoucí Dopravního inspektorátu v Klatovech Tomáš Šafařík.

Dalším kritickým místem, které spolu s kolegy vytipoval, je úsek za Hradešicemi na silnici I/22. I přes snahu policistů právě zde ale letos v březnu zahynul mladý muž poté, co s vozem narazil do stromu.

„Třetím problematickým úsekem je odbočka do průmyslové zóny z hlavního tahu Janovice nad Úhlavou – Nýrsko. Jednali jsme s ředitelem tamní firmy a snažíme se situaci řešit. Tam značky nepomohou, budeme se proto snažit o rozšíření komunikace, aby se řidiči odbočující vlevo dali objet zprava,“ uvedl Šafařík.

Zároveň složil poklonu Klatovskému deníku, který se nehodám a (ne)bezpečnosti na silnicích vůbec ve svých článcích často věnuje a vloni přinesl na svých stránkách seriál, kde právě upozorňoval na nejbezpečnější místa v regionu. „To je velký kus práce. Nepíšete jen o tom, kde se stala jaká nehoda a kolik při ní zemřelo lidí, ale dokážete čtenáře i informovat a poradit jim,“ řekl Šafařík.

Černé pátky

„Nejčastější příčinou nehod se stala nepřiměřená rychlost, kdy evidujeme 70 případů, tj. podíl 37,4 %. Následují nesprávný způsob jízdy (35,3 %) a nedání přednosti v jízdě (14,4 %),“ uvedla Ladmanová. Statistika dále prozrazuje, že policisté vyjížděli k 25 nehodám, kde bylo zjištěno, že řidiči řídili pod vlivem alkoholu. Při těchto karambolech byla jedna osoba zraněna těžce a dvanáct lehce. „Podle dnů v týdnu nejvíce havarují řidiči v pátek, kdy bylo prošetřováno 42 nehod, a nejméně v úterý, kdy jich bylo devatenáct,“ uzavřela bilancování Ladmanová.