Hejtman Karlovarského kraje Petr Kubis bude apelovat na ministerstvo dopravy, aby regionální železniční tratě s nejnižším stupněm zabezpečení co nejrychleji modernizovaly. Uvedl to v reakci na úterní nehodu vlaků mezi Perninkem a Novými Hamry na Karlovarsku, která si vyžádala dva mrtvé a 24 zraněných. „Podle mých informací je podobných tratí v republice 60 a je nutné na nich zvýšit bezpečnost cestujících. Je to velké téma, které je třeba otevřít a řešit. Není možné, aby provoz vlaků závisel pouze na lidském faktoru,“ uvedl hejtman.

Na tratích s nejnižším stupněm zabezpečení ze vlaky zodpovídají strojvedoucí a dispečer, který na dálku schvaluje jejich jízdu. Nejsou tam výpravčí ani dálkové řízení, a jsou tak špatně chráněné proti selhání lidského faktoru. A právě selhání člověka je podle prvotního závěru šetření Drážní inspekce za nehodou v Perninku. Podle něj strojvedoucí vyjel na trať dříve, než měl.

Drážní inspekce vyslechla zvukové záznamy z obou souprav. „Z nich je patrné, že strojvedoucí vlaku jedoucí na Karlovy Vary měl vyčkat v Perninku na křížení s protijedoucí soupravou,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Strojvedoucího policie zadržela a zahájila úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání obecného ohrožení z nedbalosti.

„Zabezpečením takovýchto tratí se zabýváme,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Inspektoři se ještě zaměří na samotné vlaky a prohlédnou obě soupravy, jestli nedošlo k technickým závadám.

Ministr dopravy Karel Havlíček uvedl, že nejdůležitější tratě budou postupně vybavovat zabezpečovacím zařízením.

Při železniční nehodě použili záchranáři společný informační systém. „Díky unikátnímu elektronickému nástroji mohou složky integrovaného záchranného systému sdílet informace o účastnících nehody, informační linka pomáhá i příbuzným,“ sdělil mluvčí krajských hasičů Martin Kasal. Systém podle jeho slov funguje tak, že pro dané neštěstí je vytvořena samostatná událost, do které jsou podle předem zavedených kritérií zapisování všichni účastníci. „Zapisovat mohou záchranáři, hasiči, policisté a také pracovníci zdravotnických zařízení.“ V návaznosti na systém byla aktivována informační linka, kterou obsluhovali hasiči. Volat mohli příbuzní účastníků nehody. „Celkem během této události vyřídili operátoři devětatřicet volajících,“ řekl mluvčí..

Zraněné rozvezly sanitky a vrtulníky do nemocnic v Plzni, Ústí nad Labem a Karlových Varů. Fakultní nemocnice v Plzni přijala v úterý čtyři zraněné. Dva přivezly sanitky a dva dopravili do nemocnice letečtí záchranáři. „Všechny zraněné jsme ošetřili v rámci urgentního příjmu,“ uvedla náměstkyně ředitele fakultní nemocnice Andrea Mašínová. Dva zranění jsou v péči odborníků kliniky anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny a další dva jsou hospitalizováni na jednotce intenzivní péče kliniky ortopedie a traumatologie. „Jsou ve stabilizovaném stavu a už se nám je podařilo ztotožnit,“ dodala Andrea Mašínová. V Karlovarské krajské nemocnici ošetřili 14 lidí. „Všechny jsme už propustili do domácího ošetřování. Většinou měli lehká zranění, tržné rány nebo zhmožděniny,“ uvedl mluvčí nemocnice Vladislav Podracký. Nemocnice Krajské zdravotní -, Masarykova v Ústí nad Labem pečuje o jednu pacientku. „Je hospitalizovaná na jednotce intenzivní péče a mimo ohrožení života,“ sdělil v zastoupení tiskového mluvčího Krajské zdravotní Martin Klimeš.

Tratě s režimem D3

Karlovarský kraj:

Hranice v Čechách – Aš

Luby u Chebu – Tršnice

Potůčky – Nejdek

Merklín – Dalovice

Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně

Krásný Jez – Horní Slavkov-Kounice

Bečov nad Teplou – Chýše (a dále do Blatna u Jesenice ve Středočeském kraji)

Plzeňský kraj:

Tachov – Domažlice

Pňovany – Bezdružice

Nýřany – Heřmanova Huť

Ejpovice – Radnice

Nepomuk – Kasejovice (a dále do Blatné v Jihočeském kraji) Zdroj: SŽDC