„Pracovníci v dílnách vyměňovali vybitou autobaterii. Vyjmuli ji, položili na zem a místo ní dávali novou. V tom stará baterie explodovala, a to právě ve chvíli, kdy šel kolem 66letý muž,“ uvedla Dana Ladmanová z klatovské policie. „Pacient byl letecky převezen do Fakultní nemocnice v Plzni, kde byl předán do péče specialistů oční kliniky,“ informoval krajský mluvčí zdravotnické záchranné služby Martin Brejcha s tím, že nejde o první letošní případ tohoto typu v kraji.

Podle Jiřího Gabriela z klatovské společnosti PROJECT AUTOAKU nejsou výbuchy autobaterií nijak výjimečné. „Viděl jsem například snímky z Malého Boru, kde pracovník nabil baterii a hned ji šel dávat do traktoru.

Když ji zapojoval, přeskočila jiskra a baterie vybuchla. Naštěstí to neodnesly oči, ale měl přes šedesát stehů v obličeji,“ uvedl Gabriel.

Příčinou výbuchů je podle něj to, že se v bateriích při provozu či nabíjení při elektrochemických procesech vyvíjejí plyny, a to vodík a kyslík. „To je velmi výbušná směs, ale musí samozřejmě dojít k iniciaci. Ta může být vnitřní či vnější. Příčinou vnější iniciace bývá otevřený oheň. Stačí jiskra, například při práci s flexou. Co se týče vnitřní iniciace, může dojít ke zkratu kvůli konstrukční vadě či kvůli špatné údržbě, když není baterie dolitá, byla „vyvařená“ apod. Druhým důvodem může být statická elektřina, je proto zakázáno dávat baterie na sebe, nedoporučuje se pokládat je na plastové podlahy a podobně,“ vysvětlil Gabriel.

Velmi důležité je při práci s autobaterií dodržovat návody a používat ochranné pomůcky, v první řadě brýle. „Kyselina není až takový problém. Ta vám zničí oblečení, ale i když se dostane do očí, tak se dá vypláchnout. Není to nic, co by vám trvale poškodilo zdraví. Ovšem dnes jsou baterie plastové, a když se při výbuchu roztrhá plast, může vás střepina o oko připravit,“ varoval Gabriel.