Předchozí
1 z 5
Další

Miloš Bešta: K rockové opeře jsem se musel propracovat

Muzikant už od dětství, i když s nuceným nástrojem, později rocker, metalista, producent a především skladatel, jehož vrcholným dílem je nyní rocková opera Kladivo na pýchu, to je Miloš Bešta z Klatov.

Muzika se mnou cloumala od malička. Ve druhé třídě mě maminka vzala za ruku a řekla, ty budeš hrát na housle jako pan Hudeček. Přihlásila mě do lidové školy umění a já tam šel se strašně velkým odporem a strachem a nevěděl, co mě čeká. Po sedmi letech hry na housle muselo padnout rozhodnutí, zda budu pokračovat další tři roky. To už jsem se ale zasekl, že dál nejdu. S přechodem na střední školu člověk začal vnímat i nahrávky metalových kapel ze zahraničí, které se sem ve stých kopiích přece jen postupně dostávaly a já začal poslouchat Black Sabath, Metallicu a další. Místo na maturitu jsem se v sedmnácti začal učit na kytaru.

1 - Muzika se mnou cloumala od malička. Ve druhé třídě mě maminka vzala za ruku a řekla, ty budeš hrát na housle jako pan Hudeček. Přihlásila mě do lidové školy umění a já tam šel se strašně velkým odporem a strachem a nevěděl, co mě čeká. Po sedmi letech

Ve třeťáku na zemědělské škole jsem založil skupinu Massacr, pak jsme to změnili podle piráta z Angeliky na Resscator, ale ani ten dlouho nevydržel a byl změněn na Attack. Tehdy vycházel protistátní punkový časopis, který se jmenoval stejně. A nám začaly problémy. Pod tímto názvem absolvovali v roce 1988 Festival politické písně v Nýrsku a získali tam hlavní cenu za mírový text písně Destrukce. Porota zastoupená vrcholnými komunistickými představiteli okresu cenu udělila, aniž by kapelu předem slyšela. Spustili jsme, sál plný teenagerů bouřil, ale starým zarytým straníkům se v tu chvíli obrátili oči v sloup, zapnuli si saka a celá první řada byla v cuku letu prázdná. Od toho okamžiku jsme se stali zakázanou skupinou a byli zapsáni na tzv. černou listinu. To už pod současným názvem Asmodeus. A tenhle cejch tam vydržel zapsaný ještě půl roku po revoluci až do května 1990.

2 - Ve třeťáku na zemědělské škole jsem založil skupinu Massacr, pak jsme to změnili podle piráta z Angeliky na Resscator, ale ani ten dlouho nevydržel a byl změněn na Attack. Tehdy vycházel protistátní punkový časopis, který se jmenoval stejně. A nám zač

 Během naší působnosti se měnily hodně sestavy. Kvalita skupiny šla postupně nahoru. Ze začátku jsme neuměli prakticky hrát na nástroj a postupně se vypracovali až na společná pódia s Arakainem. Náš hudební styl se stále vyvíjel a my o něm neustále debatovali. Až jsme vytvořili svým způsobem vlastní rukopis. V roce 1992 přišel první velký úspěch, kdy nás pod svá křídla vzala firma Monitor, která v té době vydávala tvrdé české kapely. Během naší historie jsme zkoušeli implementovat do našeho stylu i jiné vlivy a prvky, čehož důkazem jsou alba Příjezd krále nebo Vchod do kruhu. Jedno středověké, druhé takříkajíc mimozemské. Po čase jsme se ale opět vrátili k metalovým kořenům. V roce 2006 jsme byli s deskou Řetěz kritických událostí poprvé nominovaní na cenu Anděl v kategorii Hard and Heavy, ale nevyšlo to. Ale v dubnu 2015 jsme s Pastí na Davida Kleinera Anděla vyhráli. Pro nás neskutečný úspěch.

3 - Během naší působnosti se měnily hodně sestavy. Kvalita skupiny šla postupně nahoru. Ze začátku jsme neuměli prakticky hrát na nástroj a postupně se vypracovali až na společná pódia s Arakainem. Náš hudební styl se stále vyvíjel a my o něm neustále deb

Považuji se spíše za písničkáře, který do písní přidává něco ze sebe. Za skladatele považuji velikány symfonické hudby typu Smetany, Dvořáka, Janáčka či Mozarta a k těm mám opravdu daleko. Podle mě je nejdůležitější, aby každý, kdo muziku skládá, v ní měl svůj vlastní rukopis. Aby byl rozpoznatelný a čitelný, aby už při poslechu jeho hudby v rádiu nebo na netu někdo řekl, jo to je Bešta, to je Beštovina. To potěší, toho si nesmírně vážím, když mě lidé poznají podle mého rukopisu.

4 - Považuji se spíše za písničkáře, který do písní přidává něco ze sebe. Za skladatele považuji velikány symfonické hudby typu Smetany, Dvořáka, Janáčka či Mozarta a k těm mám opravdu daleko. Podle mě je nejdůležitější, aby každý, kdo muziku skládá, v ní

Když vezmu Anděla jako vrchol mého metalového snažení se skupinou Asmodeus, tak opera Kladivo na pýchu je zatím můj životní kompoziční vrchol. Člověk má pořád snahu posouvat se někam dál, neustrnout na místě, zkoušet nové a nové věci, rozšiřovat své hudební možnosti. Já už jsem snil o nějakém muzikálu někdy v roce 2005. Tehdy jsem cítil, že bych moc rád zkomponoval opus se středověkou tématikou, ale nebyl jsem na takové rozsáhlé dílo ještě dostatečně připravený. Chyběly jednoznačně zkušenosti. Musel jsem se k tomu jednoduše propracovat. Odehrává se v ní temný příběh o lásce, pýše a nakonec i zradě kolem roku 1540, který má své prameny v Běšinech a Čachrově nedaleko Klatov.

5 - Když vezmu Anděla jako vrchol mého metalového snažení se skupinou Asmodeus, tak opera Kladivo na pýchu je zatím můj životní kompoziční vrchol. Člověk má pořád snahu posouvat se někam dál, neustrnout na místě, zkoušet nové a nové věci, rozšiřovat své h