Zvláštní pozvánkou je nově vytvořená speciální expozice šumavského sklářství, která prostřednictvím množství unikátních exponátů sleduje vývoj tohoto tradičního oboru od středověku až po naše dny. Těžištěm této stálé výstavy je zejména prezentace nejvýznamnějších krajových sklářských podniků v Lenoře a Anníně a zvláště pak umělecké manufaktury v Klášterském Mlýně u Rejštejna, která se světově proslavila zejména svým barevným sklem ve stylu secese.
Rozšíření výstavních prostor v poslední době umožnilo rovněž vytvoření nového expozičního oddílu věnovaného lidovému umění, zvláště řezbářství včetně betlemářství, dále malířství, slavným podmalbám na skle i devocionáliím. Díky vstřícnosti kolegů z Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou se výpůjčkami podařilo významně obohatit expozici starého umění o díla, která patří k tomu nejlepšímu, co bylo vůbec v době pozdní gotiky na českém území vytvořeno, jako například Madona z Hracholusk nebo Sv. Maří Magdalena z Malého Boru u Horažďovic – mistrovská díla z doby kolem 1520.
Zvláštním lákadlem je pak sezónní výstava s názvem „Doteky secese“, která přináší ukázky českého umění doby kolem 1900 v projevech malířství, kresby a grafiky. Vedle děl umělců pocházejících z regionu nebo zde tvořících, našly ve výstavě své umístění i obrazy slavných mistrů, jako krajinářů Antonína Hudečka, Antonína Slavíčka a Otakara Nejedlého nebo lyrika Jana Preislera. Dílem zvláštní přitažlivosti, kterým výstava v Kašperských Horách vrcholí, je slavný portrét Ela v klobouku z ateliéru profesora pražské akademie Maxe Švabinského, zapůjčený Západočeskou galerií v Plzni. Znalci obraz považují za špičku českého, ale i evropského portrétního umění doby kolem 1900, hodnotí ho jako výkvět slohové, technické i dobové noblesy a elegance, jako „Monu Lisu“ nádherných časů secese. Nová výtvarná výstava v Muzeu Šumavy v Kašperských Horách potrvá do konce října letošního roku.
Vladimír Horpeniak,
Muzeum Šumavy Kašperské Hory