Nyní se mi dostal k týdennímu redakčnímu testu do ruky exemplář s karosérii kombi. Ten navíc v továrně opatřili sadou dílů, která z klasického vozu pro asfaltové cesty dělá tak trošku terénní vůz. Varianta Active dostala takzvaný SUV styl, který se na první pohled projevuje sadou černých a stříbřitých plastů na přední, zadní i boční části vozu.

Detailně si auto můžete prohlédnout v naší komentované fotogalerii.

Naštěstí nezůstalo jen u toho. Podvozek verze Active se v porovnání s klasickými verzemi Focusu nachází o třicet milimetrů výše (v případě přední nápravy) a dokonce 34 milimetrů u té zadní. Může se to zdát málo, ale velká část současných SUV na tom není lépe. Na průjezdy polními či lesními cestami nebo při vjezdech na improvizovaná parkoviště, která jsou teď při různých akcích v létě na polích či loukách, to určitě stačí. Navíc inženýři ve vývojovém oddělení ještě pro tuto verzi připravili také odlišné tlumiče, stabilizátory a konstrukci zadní nápravy.

Někdy by se samozřejmě hodil také pohon všech kol, ale ten Ford pro Focus nikdy nenabízel.

Focus nedávno prošel faceliftem. Bohužel se, jak o tom hovoří mnohé zdroje, jednalo již o poslední aktivitu konstruktérů Fordu v případě tohoto modelu. Nejpozději za několik let se totiž odebere na odpočinek a bude nahrazen „čistým“ elektromobilem.

Tři verze nového SUV Kia Niro jsme zkoušeli ve Frankfurtu a okolí
Nová Kia Niro ohromí výbavou. Při prvních jízdách jsme vyzkoušeli tři verze

Testovaný vůz už má také elektrifikovanou pohonnou jednotku. Ovšem v tomto případě zatím hraje elektromotor jen poměrně malou a pomocnou roli.

I díky němu však může mít tříválec s poměrně malým zdvihovým objemem jeden litr poskytovat výkon 155 koňských sil, což postačuje k solidnímu rozpohybování auta obsazeného čtyřmi lidmi a se solidně zaplněným zavazadlovým prostorem.

Ne všechny změny jsou k lepšímu…

Nedávný facelift se dosti zásadním způsobem projevil na interiéru. Jeho dominantou je opravdu velký displej čnící nad horní úrovní palubní desky. Bohužel je teď určený také k ovládání klimatizační soustavy. Verze před modernizací ještě měla fyzické ovladače. Ocenil jsem alespoň zachování „knoflíků“ pro úpravu hlasitosti rádia.

Změnil se také způsob volby režimů automatické převodovky. Dříve se mezi „péčkem, déčkem a erkem“ přepínalo otočným kolečkem, nyní je zpět velká páka.

Přestože jsem jezdil ve voze v nejvyšší možné výbavě, navíc s řadou příplatkových prvků, bylo startovací tlačítko ve voze vyrobeno z velmi laciného plastu. Přitom právě s tímto prvkem si často výrobci hodně „hrají“. Někdy je podsvícené, jindy dokonce barevně pulsuje…

Auto jsme zkoušeli ve Španělsku na kvalitním asfaltu
Honda se s novým Civicem vydala jinou cestou. Nám se při prvních jízdách zalíbil

Příjemné je, že v interiéru je teď dostatek USB konektorů a v obou v současnosti používaných velikostech, vzadu je místo i pro přepravu dospělých lidí a kufr splňuje to, co od kombíku očekáváte. Tedy dostatečnou prostornost, poměrně pravidelné tvary a dostatečné množství vychytávek. V tomto případě jde třeba o výklopné háčky na tašky, síťku na boku, páčky pro možnost sklopení zadních opěradel přímo z tohoto prostoru nebo prostor pro dojezdové kolo pod dnem.

Nejvíc mě ale nadchnul jednoduchý způsob uvolnění roletového krytu. Vždy, když se snažím z nějakého vozu tento předmět vyjmout, se rozčiluji nad tím, kolik možností konstruktéři vymysleli pro jeho zajištění ve standardní poloze. Přijít na to, jak s roletkou ven, není často vůbec snadné. V tomto případě stačí zatáhnout za textilní poutku a roletka vyjede v drážce směrem ke mně. Pak ji lze již pohodlně uchopit a odnést na dočasné skladovací místo.

Parádní disciplínou Fordu Focus vždy byly jízdní vlastnosti. V tomto případě tomu není jinak. Auto má chuť zatáčet a s nerovnostmi se pere rozhodně lépe, než drtivá většina konkurentů. Žádné výhrady nemůžu napsat o řízení, účinnosti brzd či fungování automatické sedmistupňové převodovky při běžné jízdě. Jen při popojíždění v kolonách cuká více než je člověku milé.

V noci jsem také oceňoval příplatkové adaptivní LED světlomety. Neoslňují protijedoucí řidiče a jejich dosvit je opravdu nadprůměrný.

Tato verze Focusu se zmíněným zážehovým motorem není sice rekordmanem v úsporné jízdě, ale naměřených 6,5 litru během celého testu není rozhodně žádnou tragédií.


Plusy:

prostorný interiér a kufr

jízdní vlastnosti

bohatá výbava


Mínusy:

nemožnost montáže pohonu všech kol

pouze plastový štítek nahrazující head-up displej

ovládání klimatizace pouze na displeji

Základní technické údaje:


Karosérie: pětimístné pětidveřové kombi

Motory/Spotřeba: zážehový přeplňovaný tříválec 1,0/155 koní – 5,6 litru,

Převodovky: šestistupňová manuální, sedmistupňová automatická

Vnější rozměry: 4693x 1979x1536 mm

rozvor: 2700 mm

Zavazadlový prostor: 593/1620 l

max. Rychlost 202 km/hod

Zrychlení 8,6 s

Ceny: od 594 900 Kč