Pouze 982 kilogramů činí hmotnost dvoumístného sportovního vozu Praga Bohema, který vznikne v limitované edici 89 kusů. "Je to na počest 89. výročí výročí vozu Praga Alfa v závodě 1000 mil Československých v roce 1933," vysvětlil Petr Ptáček, který je držitelem ochranné známky Praga a historickým logem vyrábí také podvozky pro motokáry.

Na auto se podívejte do naší fotogalerie.

Praga Bohema je také nejrychlejší silniční auto, které kdy česká firma stvořila. Sice ještě nejsou známy finální parametry, ale je jisté, že maximální rychlost překoná hodnotu 305 kilometrů v hodině a zrychlení z nuly na sto nebude trvat déle než 2,3 sekundy.

Vzhled vozu, který na délku měří 4506 milimetrů, široký je 2070 milimetrů a vysoký jen 1058 milimetrů, je plně podřízen aerodynamickým zákonitostem. Proto se jednotlivé detaily upravovaly také po testování v aerodynamickém tunelu jednoho z týmů Formule 1.

Vůz má poháněna výhradně zadní kola a o jejich roztáčení se stará uprostřed umístěný motor, který původně vyvinuli specialiské Nissanu pro model GTR. Jedná se o přeplňovaný šestiválec se zdvihovým objemem 3,8 litru.

Ideový nástupce slavné Pragy V3S
Exkluzivně: Lopraisova “dakarská” Praga je předobraz nástupce slavné V3S

V autě Praga je ale vyladěn na výkon 700 koňských sil při 6800 otáčkách za minutu. Nejvyšší točivý moment 725 Nm je k dispozici při 3-6 tisících otáčkách. Přenos na kola zajišťuje sekvenční převodovka s robotizovanou spojkou.

Za volantem Romain Grosjean

Podle Ptáčka byl cílem konstruktérů vytvořit auto, které bude dostatečně pohodlné při přesunech po ose na závodní trať, kde je schopné podávat opravdu mimořádné výkony. Potvrdil to také Romani Grosjean, bývalý pilot Formule 1, který se na vývoji podílí: "Řídit Bohemu je zážitek jako žádný jiný. Nevzpomínám si, že bych řídil jiné silniční legální auto, které by se tak blížilo závodnímu autu. O vzhledu ani nemluvě – je nádherné!"

Přední kola mají rozměr 18, zadní pak 19 palců. O zpomalování se starají karbon-keramické kotouče o velikosti 380 milimetrů. Do nich se zakusují třmeny se šesti pístky.

Auto má také řadu specifických detailů. Například vnější zpětná zrcátka jsou připevněna ke karbonovému monokoku na extrémně dlouhých karbonových držácích, které mají navíc také aerodynamickou funkci. Jelikož auto nemá klasický zavazadlový prostor, jsou venku na bočnicích úložné prostory pro umístění speciálně tvarovaných kožených zavazadel. Každé z nich má objem 50 litrů.

Ukázka exponátů Muzea Praga pana Příhody
Exponáty ze sbírky Praga pana Příhody se opět mají stěhovat. Ve hře je Praha

Uvnitř je sice úzký prostor, ale usadí se tu dva lidé. Řidič má k dispozici výškově nastavitelné sedadly, posuvné pedály i volant. Za odnímatelným volantem je displej, který zobrazuje rychlost, zařazený rychlostní stupeň, teplotu oleje a chladící kapaliny a samozřejmě příslušné výstražné kontrolky. Po stranách displeje se nacházejí spínače blinkrů, stěračů či klaksonu.

Na středové konzole je pak možné aktivovat systém launch control, parkovací brzdu a případně rovněž vestavěný hasicí systém. Dokonce je možné využít i dobrodiní klimatizace. Ta má ovšem ovladače nad hlavou posádky. Roli centrálního displeje hraje mobil upevněný do speciálního držáku. Je tu pro něj také nabíjecíUSB konektor.

Auto by se mělo vyrábět na Slovensku. První kusy k zákazníkům zamíří ve druhé polovině příštího roku. Je již také známa cenovka. Ta činí v přepočtu 31 225 600 Kč.