Rok co rok v dnešní době vyjíždějí desetitisíce a statisíce dovolenkářů v obřích obytných autech, vybavených vším potřebným od sporáku až po toaletu. Touhu cestovat a trávit čas na silnici v pohodlí malé domácnosti však měli lidé už mnohem dříve. Kdy se poprvé zrodil nápad zkombinovat motorové vozidlo s ložnicí, kuchyňkou a sociálním zařízením a vyrazit objevovat krásy zeměkoule?

Za pionýra karavaningu je dnes všeobecně považován skotský lékař a spisovatel William Gordon Stables, který si v roce 1884 nechal dle vlastního návrhu postavit pojízdný příbytek s názvem The Wanderer neboli Tulák.

Jako bývalý námořník dobře věděl, jak šikovně využít malé prostory, a jeho přívěs připomínající dnešní maringotky obsahoval lůžko, salonek k posezení a také přenosný sporák s troubou. K pohybu však Tulák potřeboval koňské spřežení, nejednalo se tedy o obytný vůz, jak ho známe dnes, spíše o předchůdce obytných přívěsů.


Nahrává se anketa ...

Americké začátky

První vlaštovkou předznamenávající vznik skutečného „obytňáku“ byl nejspíš vůz známého předválečného výrobce luxusních automobilů Pierce Arrow. Motorismus byl v plenkách, přesto se rychle rozvíjel a auta se stávala dopravním prostředkem nejen excentrických nadšenců, ale i bohatých průmyslníků a příslušníků společenské smetánky.

Fiat 850 byl populární a vyhledávaný vůz. Jeho výroba probíhala v letech 1964 až 1971 a vznikla celá řada modelů.
Populární Fiat 850: ve filmu Pane, vy jste vdova ho proháněla i Iva Janžurová

Vozidlo s názvem Pierce Arrow Touring Landau vzniklo konverzí jednoho z cestovních modelů značky a bylo představeno na Madison Square Garden v roce 1910.

Mělo skládací střechu, aby si cestující během jízdy mohli užívat čerstvého vzduchu, a bylo vybaveno sedačkou sklopitelnou v pohodlné dvojlůžko. Kromě toho obsahovalo toaletu s nočníkem a umyvadlo, které se dalo vyklopit ze zadní části řidičovy sedačky. Komunikaci řidiče s posádkou v zadní, oddělené části vozu zajišťoval telefon.

Obytná auta? Nejen svoboda. 5 věcí, na které se připravit, než vyrazíte do světa

O jedenáct let později uvedl své první rekreační vozidlo průkopník automobilismu ve Spojených státech - společnost Ford. Ford Model T Kampkar měl nástavbu, která se dala během několika hodin namontovat na šasi a dokázala usadit až šest pasažérů.

Obytná nástavba nabízela pohodlné lůžko, sporák, nádrž na vodu a skládací stolek. Vozidlo s výkonem 20 koňských sil se prodávalo za tehdy nijak lidových 1 125 dolarů. Na výpravy obytným vozem se ovšem s oblibou vydával sám Henry Ford s skupinkou přátel, což vzbudilo velký zájem veřejnosti.

Ford Model T - pohled do historie:

Zdroj: Youtube

Evropa? Značka Eccles

Evropské prvenství v oblasti motorizovaných domácností drží britská společnost Eccles Motor Transport, založená v roce 1919. Do nabídky přívěsů, jež bylo možné táhnout za automobilem, ale i za motocyklem, přibyl v roce 1922 i vůz s obytnou nástavbou. To už se karavany často objevovaly na světových motoristických výstavách a jejich obliba prudce stoupala.

Značka Eccles si získala srdce těch nejzámožnějších zákazníků, neboť její interiéry se luxusem rovnaly vznešeným salonkům. Vzácné dřevo, měkkoučké plyšové polstrování a výbava, která si v ničem nezadala se zařízením bohaté domácnosti (její součástí býval i gramofon), to vše dopřávalo cestujícím stejný komfort, na jaký byli zvyklí doma.

Volkswagen T2 The Tank H® Type:

Volkswagen Transporter - zrození legendy

Volkswagen Transporter je symbolem dobrodružného cestování a nespoutaného životního stylu už sedm desetiletí. Za jeho vznikem stojí trochu překvapivě nizozemský dovozce a prodejce Volkswagenu Ben Pon, který v roce 1946 na obchodní cestě do Wolfsburgu načrtl návrh dodávky s místem řidiče úplně vepředu, motorem vzadu a nosností 700 kilogramů. Důvod byl zcela prozaický - dovážet stávající přepravní vůz VW, který měl sedačku řidiče až za ložnou plochou, mu totiž nizozemské úřady nepovolily.

První sériové auto bylo vyrobeno 8. března 1950 a busík s líbivým designem se prodával jako teplé housky. Už během 50. let uzavřel Volkswagen spolupráci se společností Westfalia, která do Transporteru vyráběla obytnou vestavbu Camping-Box.

Díky jednoduché technice a nenáročné údržbě lákal Transporter i tisíce kutilů po celém světě, kteří si ho přetvářeli k obrazu svému a osazovali ho vlastními vestavbami. Za etalon všestranné cestovní dodávky platí dodávky od Volkswagenu dodnes.