Je samozřejmé, že mnoho majitelů typů aut, které jsou zařazeny do našeho žebříčku nebude souhlasit s tím, že jde o méně spolehlivý vůz, protože oni žádné potíže nemají, ale statistika hovoří jasně.

Na vozy, které jsou podle TÜV hodnoceny jako ty s často se vyskytujícími vážnými závadami, se podívejte do našeho fotografického přehledu,

Německá společnost TÜV mnoho let a podle stejné metodiky sestavuje takzvaný TÜV report, v němž jsou podle procentuálního poměru nalezených vážných závad sestaveny jednotlivé modely od těch "nejspolehlivějších" až po ty nejporuchovější. Žebříčky se vždy sestavují pro věkové kategorie 2-3, 4-5, 6-7, 8-9 a 10-11 let.

Dali jsme si v redakci práci a hledali vozy, které se jako rizikové objevují nejen ve většině kategorií letošního hodnocení, ale i v těch z minulých tří let.

A k čemu jsme došli? Asi není úplně velkým překvapením, že na spodních příčkách žebříčku se už dlouhá léta tradičně usazují prakticky veškeré modely nabízené rumunskou Dacií. Inu, nízká cena, za kterou se vozy v autosalonech jako nové nabízejí, musí být logicky něčím vykoupena… Třeba u modelu Sandero nefungují světla, problematické jsou brzdy a minulá generace měla závady také na řízení a zavěšení. Kvalita Dusterů se pak poněkud zlepšila až na přelomu desetiletí. Všechny starší kusy měly závady na zavěšení, odpružení, řízení, osvětlení, funkčnosti brzd, korodoval jim výfuk a ztrácely olej.

Superb třetí generace v mladších ročnících na kontrolách u TÜV moc neuspěl
Superb v problémech! A jak si na německých STK vedly další modely Škody?

Poměrně velkým překvapením ale je, že velké množství vážných závad nacházejí technici při kontrolách u prémiového manažerského vozu BMW řady 5. Exempláře z počátku minulého desetiletí mívají problémy se zavěšením kol, odpružením i řízením, z těch vyrobených na přelomu minulého a současného desetiletí zase velmi často uniká olej z motorů a převodovek.

Velmi podobné je to také s modely BMW X5 a X6. U nich dochází k únikům oleje ve všech věkových kategoriích a problematické je téměř neustále zavěšení kol. U vozů vyrobených v letech 2018-2019 shledávají technici rovněž špatnou funkci brzd.

Pozor při výběru MPV

Dlouhodobě se na německých STK nedaří také dvěma modelům Fordu. V případě Mondea nalézají technici nejčastěji závady na světlech, z velkého procenta kontrolovaných vozů uniká olej, novější kusy mají ve špatném stavu brzdové vedení a ty desetileté zase problémy s nápravami, řízením a výfuky.

V zásadě kvůli stejným závadám nejsou do dalšího provozu po kontrole na STK často vpouštěny modely Ford S-Max a Galaxy.

Pro podobné zákazníky jako tyto velkoprostorové Fordy jsou určeny modely Volkswagen Sharan a Seat Alhambra. Tradičně jsou u nich ve špatném stavu zavěšení kol, brzdové hadičky a u těch nejnovějších kusů, které přijely na kontrolu, také osvětlení. Seat Alhambra tento výčet samozřejmě sdílí.

Škoda Superb a Volkswagen Passat se sice na stejné výrobní lince začnou vyrábět až během příštího roku, ale již nyní u nich při kontrolách nalézají podobné závady. Hlavně na odpružení a vedení brzdové kapaliny. Zatímco v případě Passatu se ale počet závad na odpružení v posledních letech snižuje, u Superbu paradoxně roste.

Mercedes-Benz B bodoval u TÜV ve všech sledovaných věkových kategoriích
Králem spolehlivých ojetin je rodinný Mercedes. Co dále doporučují technici TÜV?

Do našeho přehledu se dostalo i několik menších aut. Kromě levného Fiatu Tipo, který v aktuální generaci již může hrát roli rodinného vozu (a nabízí se se třemi verzemi karosérií)  a u něhož jsou problémy zejména s osvětlením, brzdami, odpružením a netěsností motoru a převodovky, jde také o Renault Clio a minivůz Hyundai i10.

U oblíbeného francouzského vozu se závady nacházejí ve všech hodnocených kategoriích s výjimkou výfukové soustavy. V posledních letech (tedy cca od roku 2017) se vylepšil také stav řízení a odpružení a zmenšilo procento kusů s unikajícím olejem.

Vozy Hyundai i10 první i druhé generace se na chvost žebříčku dostaly zejména kvůli závadám na světlech, špatným brzdám i ztrátám oleje.

Japonské modely se v žebříčku TÜV úplně dole vyskytují jen sporadicky. Jedním z nich je ale Mazda 6. Model střední třídy mívá sice v dobrém stavu výfuk a jeho motory a převodovky jsou dobře utěsněny, ale technikům se často nelíbí brzdové hadičky a u ročníků 2014 a starších také stav zavěšení kol, a funkce brzd.