„Kromě metodiků prevence je nezbytné zaměřit se i na takové pojmy, jako je školní klima a wellbeing.“ Týden uplynul od zprávy, která se na první přečtení zdála neuvěřitelná. Devatenáctiletý žák Středního odborného učiliště Ohradní v Praze 4 zavraždil mačetou svého učitele. Důvodem byla pětka při zkoušení.

Chlapec může za svůj čin dostat dvanáct až dvacet let natvrdo. Život pedagogovi (74) nevrátí nikdo. Co si s takovou hrůznou informací počít? Lze vůbec myšlenkovému zkratu provázenému aktem brutálního násilí předejít?

Zadržení žáka podezřelého z vraždy učitele.
VIDEO: Policie zveřejnila záběry zadržení podezřelého žáka po útoku mačetou

Ředitel učiliště Karel Dvořák uvedl, že s žákem Jaroslavem Ř. nikdy nebyly výchovné problémy a škola neporušila žádné bezpečnostní předpisy. Když si ale promítneme v hlavě několik dílů z televizního seriálu Ochránce, víme, že podobné sdělení neobstojí. Za holým konstatováním faktů je vždycky něco pod povrchem. Špatné vztahy v rodině, nesoulad mezi žáky a učiteli, nedostatečná komunikace, šikana. Agresivní útok se nedá omluvit, ale veřejnost by se měla pídit po tom, proč k němu došlo.

Česká školní inspekce například ve své zprávě z dubna 2020 označila za slabou stránku učiliště nesystematické a nedůsledné řízení činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence ve vztahu k žákům ohroženým školní neúspěšností. Ve třídách evidentně chybějí školní psychologové. Podle šéfa resortu Petra Gazdíka (STAN) by jich bylo zapotřebí 700, ale i po spuštění operačního programu J. A. Komenský se jich podaří do sboroven dostat zhruba 400.

Kateřina Perknerová
Rozhazovali. Teď kárají

Zbývající musejí teprve vystudovat. Není proto od věci na přechodnou dobu uvažovat o podnětu předsedy spolku Pedagogická komora Radka Sárköziho, který navrhuje dát víc prostoru učitelům, kteří funkci metodiků prevence plní vlastně jen ve volném čase, protože jinak na plný úvazek učí. A pochopitelně je nezbytné zaměřit se i na takové pojmy, jako je školní klima a wellbeing.