Dlouholetého starostu Michala Šnebergra (ODS) v čele města po říjnových komunálních volbách vystřídal Filip Smola (ČSSD), pomáhat mu budou dva místostarostové Petr Najman a Filip Brož z vítězné Volby pro Železnorudsko, která se na spolupráci domluvila právě se Smolovou ČSSD.

Mezi hlavní priority patří zbourání budovy bývalého Espressa na Klostermannově náměstí, což by umožnilo vznik „skutečného“ náměstí. "Železná Ruda v současnosti náměstí nemá. Byť například adresa městského úřadu je oficiálně Klostermannovo náměstí, funkční náměstí nemáme,“ konstatoval Smola.

Zásadní bude vyřešení vlastnických vztahů. Budova bývalé kavárny má soukromého vlastníka, kterému patří i část pozemku. Další části pozemků patří městu a ředitelství silnic a dálnic. "S ŘSD už dohodu máme a se soukromým majitelem budovy a části pozemku budeme jednat příští týden. Dohoda je podle mě reálná, jsem přesvědčen, že se domluvit dokážeme,“ nastínil nový železnorudský starosta.

Ilustrační foto
Ledová bitva na ostří nože. Hokejisté Klatov hostí Trutnov

Další prioritou je dokončení rekonstrukce průtahu městem ve směru od Klatov do Německa. Vzhledem k tomu, že jde o silnici první třídy, se o opravu vozovky postará ředitelství silnic a dálnic, město opraví chodníky, inženýrské sítě a veřejné osvětlení. „Rekonstrukce průtahu je rozdělena do pěti etap. První etapou byla stavba okružní křižovatky na křižovatce se silnicemi na Špičák a ke škole. Druhá etapa od železničního přejezdu k mostu ve směru na Klatovy je v plánu na příští rok. Předpokládané náklady jsou zhruba 45 milionů korun, z toho cca 10,5 milionu korun bude podíl města. Ve třetí etapě by přišlo na řadu centrum města, což bychom chtěli spojit s už zmiňovaným zbouráním bývalého Espressa a vybudováním náměstí,“ přiblížil Smola.

Na hlavní silnici směrem do Německa už je připravena stavba další okružní křižovatky. „V dubnu příštího roku začne stavba kruhového objezdu přímo na hraničním přechodu v Alžbětíně. U nového „freeshopu“ bude rozšířena komunikace, budou vybudovány chodníky a veřejné osvětlení. Většinu prací bude financovat ŘSD, chodníky, kanalizaci a veřejné osvětlení pak zaplatí majitel „freeshopu“, což bylo v podmínkách pro výstavbu prodejny s tím, že následně vše převede zdarma na město,“ upřesnil Smola.

Kromě průtahu městem se nové vedení Železné Rudy plánuje zaměřit i na získávaní dotací na opravy místních komunikací, mezi nimi by se opravy měly dočkat například ulice 1. máje nebo Krátká ulice. V plánu jsou i nové chodníky. „Chybí nám například zhruba dvousetmetrový úsek chodníku mezi Železnou Rudou a Špičákem. „Minulé zastupitelstvo zastávalo názor, že je potřeba „dotáhnout“ v tomto úseku cyklostezku, nicméně je tam problém s pozemky a v tuto chvíli nevěřím, že se nám podaří jednání ohledně pozemků odblokovat. Ale věřím, že dokážeme aspoň postavit chodník. Není to ideální varianta, cyklostezka by byla lepším řešením a jednat s vlastníkem pozemků budeme dál. Ale aspoň chodník by byl lepší než současný stav, kdy lidé chodí po krajnici frekventované silnice druhé třídy. Není to tam ani osvětlené a je to vyloženě nebezpečné,“ konstatoval Smola.

Příští rok na jaře začne i kompletní rekonstrukce železnorudské hasičské zbrojnice, která je nutná mimo jiné kvůli zřízení profesionální hasičské jednotky od 1. ledna letošního roku. „Město na přestavbu hasičské zbrojnice na požární stanici pro potřeby profesionální jednotky získalo tři dotace. Zhruba 33 milionů korun z Integrovaného regionálního operačního programu, 2,5 milionu korun od Plzeňského kraje a 4,5 milionu korun od ministerstva vnitra, kde žádali sami hasiči. Celkové náklady včetně rekonstrukce několika bytů, které ve zbrojnici město má, budou zhruba 50 milionů korun, podíl města tedy bude přibližně 10 milionů korun,“ spočítal starosta.

Nové vedení města bude rovněž hledat využití pro areál bývalé mateřské školy, která se od 1. září letošního roku přestěhovala do budovy železnorudské základní školy. „Areál bývalé školky nám zůstal k dispozici, takže bychom tam chtěli vytvořit startovací byty, domov pro seniory, případně jinou službu pro občany města. Bude to záviset na tom, zda se nám podaří získat příslušnou dotaci,“ uvedl Smola, který se chce zaměřit i na komunikaci s občany města, podnikateli a na zlepšení spolupráce s národním parkem.

„Chci zavést pravidelně jednou za měsíc neformální setkávání s občany, zajít si s aktivními občany na kafe nebo třeba na pivo, zapojit více místní obyvatele, aby se více podíleli na vedení města. Chci se pravidelně potkávat i s místními podnikateli,“ předeslal Smola s tím, že ze spolupráce s podnikateli by měla vést například k obnovení skibusu nebo zavedení tzv. karty návštěvníka, která by ubytovaným turistům nabídla informace i možnost slev. „Nutně musíme také zlepšit spolupráci se Správou Národního parku Šumava. Na druhou stranu chceme rozhodně i nadále spolupracovat se Svazem obcí Národního parku Šumava, v žádném případě nechceme s nikým bojovat. Zlepšit komunikaci chci i s dalšími okolními obcemi v Čechách i v zahraničí. Nejbližší nám bude samozřejmě Bavorská Železná Ruda, se kterou byla dosud spolupráce bezvadná, ale chtěl bych spolupráci rozšířit i na další, vzdálenější, obce,“ dodal starosta.

Z vypuštění orla mořského u Tisové na Tachovsku.
FOTO: Zachráněný orel mořský už krouží u Tisové