Je v tom „guláš", hodnotí ředitel základní školy v Bolešinech Michael Burianek současnou praxi, kdy si každá škola vytváří vlastní školní řád. To by ale mělo v dohledné době skončit. „Chceme ředitelům v tomto směru pomoci a v rámci ministerstva zpracujeme vzorový školní řád, ze kterého budou moci vycházet při tvorbě tohoto dokumentu," vysvětlil ministr školství Marcel Chládek.

Ředitelé škol tuto pomoc vítají. „Máme problémy s tím, že si nejsme jisti, jestli je školní řád právně dobře. Pokud to bude z ministerstva, tak to snad bude právnicky ošetřeno," konstatoval ředitel sušické základní školy v Lerchově ulici Čestmír Kříž. „Jsem všemi deseti pro. V některých věcech prostě demokracie nefunguje. Každá škola si dělá co chce, každá škola si tvoří svůj školní řád, ale nemá právní služby, tým právníků, který by školnímu řádu dal základní strukturu, kterou by měl mít, aby nebyl právně napadnutelný," řekl Deníku Burianek.

Právníci řeší 
i odřené koleno

„V současnosti chodí často rodiče do školy rovnou s právníkem a řeší banální věci, jako třeba zlomený prst při vybíjené nebo odřené koleno při sportovních hrách. A škola proti tomu nemá obranu. Školní řád tvoří ředitel, což je absolvent pedagogické fakulty, nikoli právník. Ale když si sedne tým právníků a řekne, tohle je minimum, které by ve školním řádu měla škola pro svou ochranu mít, pak to bude mít smysl. Když si ten dokument na koleně vytvoří pedagog, stávají se případy, že je to právně napadnutelné a školy pak prohrávají soudní spory," vysvětlil ředitel bolešinské školy.

Problémy mají školy třeba se zákazem mobilních telefonů. „Není to jednoznačně dáno. Nebo třeba zákaz nošení řetízků a náušnic při tělocviku. Když kdysi paní ministryně Buzková řekla, že to děti při tělocviku mít nesmí, tak to bylo vyřešeno. Bylo se o co opřít, ale nyní to jednoznačné není," popsal příklady Kříž.

Vzorový školní řád od ministerstva ušetří školám i spoustu dalších problémů. „Je to třeba i otázka zamykání školy. My jsme zamykali už dříve a děti pouštěli až v 7.40 hodin. A někteří rodiče na to poukazovali, proč nechceme děti pouštět dříve. Dokud pan ministr jednoznačně neřekl, že škola má být uzavřena. Do té doby bylo stále nějaké dohadování, jestli můžeme, nebo nemůžeme," přidal další příklad ředitel „Lerchovky". „Existoval i problém s pouštěním dětí. Dítě bolí bříško, tak zavoláme rodičům, aby si je vyzvedli. Ale rodiče jsou v práci a řeknou, abychom ho samotné poslali domů. My dítě samotné samozřejmě nepošleme. A někde jsem četl takový případ, že rodiče se začali dohadovat, že je to jejich dítě a oni to mohou přikázat. Školy nemají právníky a v takových momentech se dostanou do úzkých," dodal Kříž.

S jednotným školním řádem mají zkušenosti například v sousedním Bavorsku. „U nás ve škole, když se dvě děti poperou, může za to škola. V Bavorsku za to můžou ty děti a škola to řeší s rodiči. U nás se řeší, kde udělala škola chybu, že si dva kluci dali do nosu. U sousedů jsou prostě dál," posteskl si Kříž.

David Kojan