Na silnicích Klatovska jsou tři problematická místa, kde se často bourá a kde by situaci podle dopravní policie vyřešilo tzv. levé odbočení. Jde o odbočku na Soustov, odbočení do obce Koryta, a to na konci obce ve směru od Klatov, a odbočení do soukromé společnosti v bývalých kasárnách v Janovicích nad Úhlavou. Na všech třech místech je šance, že by se situace mohla zlepšit, ale bude to nejspíše běh na dlouhou trať.

ZRUŠENÍ ODBOČKY MÍSTNÍ ODMÍTLI

„Zhruba v polovině roku 2015 jsme vyhodnotili, že od roku 2014 došlo na úsecích silnice I/22, konkrétně odbočce k bytovkám v obci Koryta a na křižovatce na obec Soustov, k několika dopravním nehodám, které byly jako přes kopírák. To znamená, že jede vozidlo, odbočuje doleva. Řidič vozidla za ním to vidí, reaguje na to. Stejně jako třetí vozidlo… Pak ale jede čtvrté vozidlo, které začne všechny předjíždět a dojde k poměrně vážné dopravní nehodě," řekl Deníku vedoucí klatovského dopravního inspektorátu Tomáš Šafařík. Doplnil, že inspektorát proto tehdy upozornil vlastníka komunikace v Korytech, jímž je obec Bezděkov, na rizikové faktory a navrhl také řešení dané situace. Tím bylo zrušit připojení místní komunikace k silnici č. I/22 a obnovit silniční příkop. S návrhem ale neuspěl. „Zastupitelstvo obce Bezděkov a občané části obce Koryta přítomní na jednání, které se konalo vloni v září, nesouhlasili se zrušením sjezdu, které by zkomplikovalo dopravu v této části obce, a požádali, aby toto problémové místo bylo vyřešeno změnou vodorovného a instalací zvýrazněného svislého dopravního značení," informoval bezděkovský starosta Josef Červený.

LEVÉ ODBOČENÍ STOJÍ ASI ŠEST MILIONŮ

„Já jsem tehdy panu starostovi volal, že pokud chtějí, aby se na silnici první třídy něco doplnilo, musejí kontaktovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Sám jsem vloni v září napsal na ŘSD, kdy jsem jim popsal, co se děje u obcí Koryta a Soustov, a doporučil jsem jim zvážit provedení vhodných opatření ke zvýšení bezpečnosti," uvedl Šafařík.

Jak budou v těchto dvou místech opatření vypadat, ŘSD Deníku konkrétně nesdělilo. „Po dohodě a ve spolupráci s krajskou správou Policie ČR postupujeme s odstraňováním dopravních závad na silnici I/22 systematicky od Domažlic, kde v současnosti řešíme tři křižovatky v okolí Koutu na Šumavě a Kdyně. Teoreticky, pokud se podaří získat pozemky na rozšíření silnice, lze levé odbočení zrealizovat. Platí to ŘSD, bohužel je to celkem náročné na přípravy, jde o cca 2 až 3 roky," uvedl pouze vedoucí provozního úseku Správy Plzeň Ředitelství silnic a dálnic ČR Michal Syřínek. Doplnil, že rozšíření jednoho místa stojí odhadem kolem šesti milionů korun.

SÚS BUDE JEDNAT S VLASTNÍKEM ZÁVODU

Obdobně kritické místo jako u Soustova a Koryt je podle Šafaříka i na hlavním tahu z Klatov do Nýrska, konkrétně jde o odbočení do soukromé společnosti v Janovicích nad Úhlavou. „Problém je, že levá odbočení nikdo nechce zaplatit. V tomto případě za něj bojuji od doby, co jsem na dopravním inspektorátu. Trvá to už devět let," uvedl Šafařík s tím, že zaplacení levého odbočení už měl dokonce se soukromou firmou dojednáno, ale pak vše zkomplikoval nový projekt, který řeší i nedalekou křižovatku, a tak se vše zase odsunulo.
Ale mohlo by se na tomto opravdu nebezpečném místě přece jen začít blýskat na lepší časy. Podle technického ředitele Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Martina Víta je levé odbočení, resp. rozšíření jízdního pruhu pro objíždění vozidla odbočujícího vlevo, řešeno jako jeden ze stavebních objektů v rámci zpracování projektu rekonstrukce komunikace II/191 v úseku Janovice – Nýrsko. „Projektová dokumentace na rozšíření komunikace je zpracována a v současné době projednávána příslušnými dotčenými orgány státní správy s předpokladem podání žádosti o stavební povolení v první polovině roku 2017. Po získání stavebního povolení bude Správa a údržba silnic Plzeňského kraje ve spolupráci s městem Janovice jednat s vlastníkem výrobního závodu o financování zmíněného rozšíření," vysvětlil Vít s tím, že vše se bude odvíjet od získání stavebního povolení a od toho, jak budou úspěšná jednání s firmou ohledně financování.

Fakt, že levá odbočení v nebezpečných úsecích mají smysl, potvrzuje i příklad Borov na hlavním tahu z Klatov na Plzeň, kde bylo odbočení nedávno zřízeno u odbočky na Nezdice. Od té doby je úsek mnohem bezpečnější.