Nebyl by to ale Výborný, aby jeho závod nebyl adrenalinový. V prvním závodě v Německu poslal auto „přes střechu", ve druhém dojel s defektem a nyní měl hrozivě vypadající havárii, kterou on i jeho Mitsubishi Colt přežili bez velké újmy.

„Jsem rád, že máme dobrý začátek sezony, to je základ. Vloni se nám nevydařil, a i když jsme si říkali, že to bude dobré, vezlo se to s námi celou sezonu a ke konci to bylo už frustrující. Musím ale rychle zaklepat na dřevo, vypadá to dobře. Nesmíme ale usnout na vavřínech, čeká nás ještě pět závodů. Nejbližší je tento víkend ve Francii," uvedl vrhavečský autokrosař.

Výborný začal na trati v Nové Pace, která je považována za nejlepší v celém seriálu evropského šampionátu kvůli „srdcovým" úsekům a hlavně kvůli perfektní divácké kulise. První měřený trénink se mu nevydařil. Pořadatelé v jeho jízdě nakropili trať a tým se trápil s nastavením podvozku a tlumičů, takže z toho byl sedmý čas. Po přenastavení automobil už šlapal a rázem z toho byl v dalším tréninku druhý čas. To znamenalo i dobré postavení do rozjížďky.

Tropické teploty

Závodníci i diváci se museli potýkat i s tropickými teplotami. „Bylo to unavující, ale trpěla především technika. Po jízdě teploty vody, olejů, motoru i nasávaného vzduchu byly na maximu. Ale podmínky byly pro všechny stejné. Pro jezdce to znamená dodržovat pitný režim a být co nejméně na sluníčku. Ale nebylo moc se kam schovat a spali jsme v rozpáleném autobusu, což bylo těžké. Člověk se s tím musí srovnat hlavně psychicky," popsal podmínky při závodu Výborný.

První rozjížďku vyhrál, navíc v nejlepším čase celé divize. „Když závod takhle dobře začne, člověk začne uvažovat o tom, co přijde zlého. A přišlo. Ve třetí rozjížďce, když jsem byl na průběžném druhém místě, v jednom z nejrychlejších úseků trati těsně za horizontem zůstalo kvůli technické poruše stát jedno z aut. Sice jsem byl informován žlutým praporem o překážce na trati, ale bylo to až na hraně horizontu. A hned za ní stálo auto. „Přiletěl" jsem tam na „plnou trojku", ve vzduchu už jsem nemohl nic dělat a narazil jsem do porouchaného vozu. Byl jsem tak naštvaný, že jsem se na svůj vůz nechtěl ani podívat, myslel jsem, že po takové „pecce" už závod pro mě skončil. Ale měli jsme štěstí, nebylo to nakonec tak hrozné. Auto dostalo ránu na kolo a to se zarazilo do podběhu. Nejdůležitější části vypadaly, že budou v pořádku," popsal karambol Výborný.

Auto odtáhli do servisu a jezdec musel před komisi jury, kde musel vysvětlovat, jak se nehoda stala. Pokud by ji zavinil, ze závodu by byl pravděpodobně vyloučen. Komise nakonec sama uznala, že jezdec nemohl srážce zabránit, že s tím nic dělat nešlo.

Mechanikům se podařilo dát auto provizorně dohromady, ale měli dost práce, protože agregát byl posunutý o tři centimetry. Nikdo ale nemohl dát ruku za to, že v následujících částech závodu auto dojede a zda bude plně ovladatelné.

V čele

A protože v posledních rozjížďkách skončilo dost jezdců a padaly i tresty, byl Výborný i po velké havárii celkově v čele. Do semifinále, ze kterého postupuje pět závodníků, si tak mohl jako první vybrat místo, odkud bude startovat. Auto nezklamalo, semifinále vyhrál před domácím favoritem Václavem Fejfarem, a opět si vybíral místo ve finálové jízdě. Startoval z nejvýhodnějšího místa, ze středu.

„Podařil se mi start a do prvního kopce jsem vyjížděl jako první s náskokem půl auta. Ale jak jsme o vedení bojovali, „třetí" vzadu nás krásně objel venkem. Pak ale přišla další rána. Přední okno dostalo zásah blátem a já jel skoro poslepu. Než začal stěrač působit, namáčkl jsem se na svodidla a jel jsem při nich, abych se udržel na trati. Mým cílem bylo udržet „zuby, nehty" druhé místo před dalšími soupeři. Šlo to a povedlo se vybudovat i drobný náskok na třetího Litevce Pleskovase, ale zhruba dvě kola před cílem jsme dojeli o kolo jednoho z jezdců, a to je vždy problém. Měli by mu to správně signalizovat modrou vlajkou, že je o kolo zpět a musí pustit závodníky, kteří ho dojeli, před sebe. Ale já jsem to nikde na trati nezaznamenal. Byla velká loterie, kdy a kde ho bezpečně předjet. To se mi nakonec podařilo. Poslední akční zážitek byl při dojezdu do cíle, kdy už jsem neměl vodu v ostřikovačích a dojížděl jsem téměř poslepu. Další kolo už bych nedal," popsal finále Výborný, který je na průběžném druhém místě seriálu mistrovství Evropy. Přiznal, že je to malý zázrak i z důvodu, že kvůli nižšímu rozpočtu letos nejezdí např. na nových pneumatikách.

„Velký dík patří i mechanikům, ti si se mnou opravdu užijí. Mám pocit, že i kdybych přivezl auto na tři kusy, naši skvělí kluci ho dají rychle dohromady. Důležité však je že jsme z Nové Paky přivezli celkově nejvíce bodů a tím se nám povedlo lehce stáhnout náskok na vedoucího Fejfara. Nyní ztrácíme 9 bodů," shrnul Výborný počínání celého týmu v třetím závodě mistrovství Evropy.